Επίδαυρος: 15.000 θεατές αποθέωσαν την «Ανδρομάχη» της Μαρίας Πρωτόπαππα
Η παράσταση πραγματεύεται με ευαισθησία και τόλμη τις συνέπειες του πολέμου, τη βία της εξουσίας και τη θέση των γυναικών και των ανίσχυρων, μετατρέποντας την «Ανδρομάχη» σε ένα παγκόσμιο σχόλιο για την απώλεια, τον πόνο και την πολιτική αναλγησία🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋

Με παρατεταμένο χειροκρότημα και συγκίνηση υποδέχθηκαν 15.000 θεατές τη νέα σκηνοθετική πρόταση της Μαρίας Πρωτόπαππα στην «Ανδρομάχη» του Ευριπίδη, στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, στις 8 και 9 Αυγούστου.
Ερμηνείες υψηλής έντασης
Η καταξιωμένη ηθοποιός έκανε το σκηνοθετικό της ντεμπούτο στην Επίδαυρο με μια από τις λιγότερο παρουσιαζόμενες τραγωδίες του Ευριπίδη, επιλέγοντας τη μετάφραση του Γ. Β. Τσοκόπουλου και μια ομάδα έμπειρων συνεργατών για τη σύνθεση μιας παράστασης με έντονη δραματουργική και πολιτική φόρτιση.
Η παράσταση πραγματεύεται με ευαισθησία και τόλμη τις συνέπειες του πολέμου, τη βία της εξουσίας και τη θέση των γυναικών και των ανίσχυρων, μετατρέποντας την «Ανδρομάχη» σε ένα παγκόσμιο σχόλιο για την απώλεια, τον πόνο και την πολιτική αναλγησία.
Σημαντικό ρόλο στη δραματουργική επεξεργασία και το εικαστικό αποτέλεσμα είχαν οι Έλενα Τριανταφυλλοπούλου (δραματουργική επεξεργασία), Σάκης Μπιρμπίλης (σκηνικά – φωτισμοί), Βάνα Γιαννούλα (κοστούμια), Λόλεκ (μουσική), Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου (κίνηση) και Άννα Παγκάλου (φωνητική διδασκαλία).
Η διανομή ξεχώρισε με ερμηνείες υψηλής έντασης και ευαισθησίας: Ο Αργύρης Ξάφης στον ρόλο της Ανδρομάχης, ο Τάσος Λέκκας ως Ερμιόνη, ο Γιάννης Νταλιάνης ως Μενέλαος και ο Δημήτρης Πιατάς ως Πηλέας. Στον ρόλο της Θέτιδας η Στέλλα Γκίκα. Τον Χορό αποτελούν οι Δημήτρης Γεωργιάδης, Δημήτρης Μαμιός, Κωνσταντίνος Πασσάς, Γιώργος Φασουλάς, Γιάννης Μάνθος και Νώντας Δαμόπουλος.
Η «Ανδρομάχη» συνεχίζει την περιοδεία της και κάνει στάση στην Αττική τη Δευτέρα 25 Αυγούστου, στο Τεχνολογικό και Πολιτιστικό Πάρκο Λαυρίου.

Το Ευριπίδειο έργο
Μεταφερόμαστε μακριά από τα μεγάλα κέντρα, στην ελληνική επαρχία. Θεσσαλία, Φθιώτιδα, Θετίδειον. Στον οίκο του γιού του Αχιλλέα, Νεοπτόλεμου. Εκεί γινόμαστε μάρτυρες της δραματικής σύγκρουσης ανάμεσα σε δύο γυναίκες: την Ανδρομάχη, χήρα του Έκτορα και σκλάβα του Νεοπτόλεμου, και την Ερμιόνη, τη γυναίκα του Νεοπτόλεμου. Η Ερμιόνη, γεμάτη ζήλια και φθόνο, κατηγορεί την Ανδρομάχη ότι εξαιτίας της ο Νεοπτόλεμος δεν τη θέλει πια και δεν επιθυμεί να αποκτήσει παιδί μαζί της, ενώ έχει ήδη ένα παιδί με την Ανδρομάχη. Η σύγκρουση φτάνει στα άκρα όταν ο Μενέλαος, ο βασιλιάς της Σπάρτης και πατέρας της Ερμιόνης, αποφασίζει να θανατώσει το παιδί της Ανδρομάχης, εκτελώντας έτσι μία από τις πιο ακραίες πράξεις εκδίκησης και αλαζονείας.
Ο Νεοπτόλεμος, ο βίαιος, σκληρός, ασεβής ήρωας της Ιλιάδας που επάνω του στηρίχθηκε η νίκη των Ελλήνων στην Τροία, είναι ανίκανος να αντεπεξέλθει στις ευθύνες του ως πατέρας, σύζυγος, ηγέτης. Φεύγει για να βρει θεραπεία στο Μαντείο του Απόλλωνα στους Δελφούς. Ο πολεμικός παροξυσμός του έχει μολύνει το κρεβάτι, το σπίτι, την πόλη του. Μπροστά στα μάτια της γυναίκας που αδίκησε ανεπανόρθωτα, θα λάβει το είδος της Τιμωρίας που ονομάστηκε Νεοπτολέμειος Τίσις.
Σε μιαν αντιστροφή της ηρωικής Ιλιάδας, ο Ευριπίδης δυναμιτίζει την αλαζονεία των Ελλήνων και την ψευδαίσθηση της ανωτερότητας του πολιτισμού τους. Οι προπολεμικές υποσχέσεις για μια ενωμένη, ισχυρή χώρα διαψεύδονται σε ένα τοπίο φθοράς, γήρατος, φόβου και φθόνου.

Η ευθύνη βαρύνει όχι μόνο τους πρωτεργάτες, αλλά και όσους τους πίστεψαν και συνέβαλαν στην πτώση των αξιών με την ανοχή τους. Η νέα γενιά πληρώνει το τίμημα. Η χώρα αποδεκατισμένη, αντιπροσωπεύεται από έναν γκροτέσκο χορό γυναικών, εγκαταλειμμένων, φοβισμένων, υποταγμένων μέσα στην απορία τους.
Οι γυναίκες στις αρχαίες τέχνες, από τη γλυπτική και τη ζωγραφική μέχρι την ποίηση, απεικονίζονται συχνά ως σύμβολα για τις χώρες τους, προστατεύοντας τις πατρίδες τους όπως μια μητέρα προστατεύει τα παιδιά της. Οι δε αντρικές φιγούρες αναλαμβάνουν τη στρατηγική διαχείρισης και τις ηγετικές πολιτικές.
Στη δραματουργική και σκηνοθετική προσέγγιση της “Ανδρομάχης” από τη Μαρία Πρωτόπαππα, η Ερμιόνη και η Ανδρομάχη αντιπροσωπεύουν τα ιδεώδη των χωρών τους, ενώ ο Μενέλαος και ο Πηλέας την πολιτική και την εξουσία. Οι γυναίκες δεν είναι απλώς θηλυκότητες, έχουν κατασκευαστεί από άντρες για να αντιπροσωπεύουν τον ιδεατό ρόλο της χώρας και της κοινωνίας. Έτσι, η ευριπίδεια τραγωδία ενώ μιλά για ένα σπίτι, ασχολείται στην ουσία με το ήθος και την πολιτική διαχείριση ενός κράτους σε καιρό ειρήνης.
Η γλώσσα του Ευριπίδη σπάει τους κανόνες της εποχής και μετουσιώνεται σε ξόρκια που δονούνται από σωματικότητα, αισθητηριακή μνήμη και συλλογικά βιώματα. Αυτά τα πολύτιμα και αμετάφραστα στοιχεία επιχειρεί η σκηνοθέτιδα να φέρει στο φως και να τα μεταδώσει όχι μόνο λεκτικά, αλλά και κινησιολογικά έχοντας στο πλευρό της μία εξαιρετική ομάδα Ελλήνων ηθοποιών.
Μετάφραση: Γ. Β. Τσοκόπουλος
Σκηνοθεσία - Απόδοση - Δραματουργική επεξεργασία: Μαρία Πρωτόπαππα
Συνεργασία στη δραματουργική επεξεργασία: Έλενα Τριανταφυλλοπούλου
Καλλιτεχνική συνεργασία: Ελένη Σπετσιώτη
Σκηνικά - Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Κοστούμια: Βάνα Γιαννούλα
Μουσική: Λόλεκ
Κίνηση: Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου
Φωνητική δραματουργία - Διδασκαλία: Άννα Παγκάλου
Σχεδιασμός ήχου: Νικόλας Καζάζης
Βοηθός σκηνοθέτριας: Εύη Νάκου
Βοηθός σκηνογράφου: Νατάσα Τσιντικίδη
Παίζουν (με σειρά εμφάνισης):
- Γυναίκα: Μαρία Πρωτόπαππα
- Ανδρομάχη: Αργύρης Ξάφης
- Θεράπαινα: Δημήτρης Γεωργιάδης
- Ερμιόνη: Τάσος Λέκκας
- Μενέλαος: Γιάννης Νταλιάνης
- Πηλέας: Δημήτρης Πιατάς
- Τροφός: Κωνσταντίνος Πασσάς
- Ορέστης: Δημήτρης Μαμιός
- Αγγελιοφόρος: Γιάννης Μάνθος
- Θέτιδα: Στέλλα Γκίκα
Χορός: Δημήτρης Γεωργιάδης, Νώντας Δαμόπουλος, Δημήτρης Μαμιός, Γιάννης Μάνθος, Κωνσταντίνος Πασσάς, Γιώργος Φασουλάς
Ως Μολοσσός ακούγεται ο Γιώργος Φασουλάς και ως Νεοπτόλεμος εμφανίζεται ο Νώντας Δαμόπουλος
Οι σταθμοί της καλοκαιρινής περιοδείας
- Κυριακή 17 & Δευτέρα 18 Αυγούστου | Κηποθέατρο Ν. Καζαντζάκη, Ηράκλειο Κρήτης
- Τρίτη 19 Αυγούστου | Θέατρο «Ερωφίλη», Ρέθυμνο
- Τετάρτη 20 Αυγούστου | Θέατρο Ανατολικής Τάφρου, Χανιά
- Σάββατο 23 Αυγούστου | Θέατρο Ορέστης Μακρής, Χαλκίδα
- Δευτέρα 25 Αυγούστου | Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου
- Σάββατο 30 & Κυριακή 31 Αυγούστου | Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, Καβάλα
- Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου | Βεάκειο Θέατρο, Πειραιάς
- Πέμπτη 4 & Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου | Δημοτικό Κηποθέατρο Παπάγου, Αττική
- Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου | Αμφιθέατρο Θαν. Βέγγος, Κορυδαλλός
- Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου | Θέατρο «Νταμάρι – Αλίκη Βουγιουκλάκη», Βριλήσσια
- Τρίτη 9 & Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου | Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη», Βύρωνας
- Δευτέρα 15 & Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου | Δημοτικό Θέατρο Ηλιούπολης «Δημήτρης Κιντής»
- Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου | Δημοτικό Θέατρο «Αλέξης Μινωτής», Αιγάλεω
- Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου | Παμπελοποννησιακό Στάδιο, Πάτρα
- Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου | Θέατρο Πέτρας, Πετρούπολη
- Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου | Ωδείο Ηρώδου Αττικού, Αθήνα
Προπώληση εισιτηρίων περιοδείας: https://www.more.com/gr-el/tickets/theater/andromaxi-tou-euripidi-periodeia/
Αυτά είναι τα πρόσωπα που αναζήτησαν περισσότερο οι Έλληνες στη Google - «Πρωτιά» για την Klavdia
Είναι επίσημο: Η Netflix εξαγοράζει την Warner Bros για αστρονομικό ποσό
Παράνομες συνταγογραφήσεις με κέρδη πάνω από 100.000 ευρώ: Τρεις συλλήψεις - Η ανακοίνωση του ΕΟΠΥΥ
Έφηβος εξομολογείται πώς κατέληξε να κάνει 11 γραμμαρία κεταμίνης τη μέρα στα 13 του
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



