Εντονες αντιδράσεις για την παράσταση «Πες το Ψέματα» - Συμμετέχουν 17 άνδρες και καμία γυναίκα
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά ┋
Η ανακοίνωση της παράστασης «Πες το Ψέματα», η οποία βασίζεται στο δημοφιλές βρετανικό παιχνίδι «Would I Lie to You» και αναμένεται ν' ανέβει τον Φεβρουάριο στο θέατρο Ακροπόλ, έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Αφορμή στάθηκε το γεγονός ότι το καστ αποτελείται αποκλειστικά από 17 άνδρες κωμικούς, χωρίς καμία γυναικεία παρουσία.
Συγκεκριμένα συμμετέχουν: Δημήτρης Χριστοφορίδης, Δημήτρης Μακαλιάς, Βύρωνας Θεοδωρόπουλος, Μιχάλης Μαθιουδάκης, Λάμπρος Φισφής, Αντώνης Καφετζόπουλος, Σωτήρης Καλυβάτσης, Δημήτρης Μεντζέλος, Διονύσης Ατζαράκης, Μάκης Παπασημακόπουλος, Φοίβος Δεληβοριάς, Novel729, Θοδωρής Παπαλουκάς, Θωμάς Ζάμπρας, Ζάκης Ρούμπος, Στέλιος Ανατολίτης και Άγγελος Σπηλιόπουλος.
Ήρα Κατσούδα: «Θλίψη, απογοήτευση και θυμός»
Η κωμικός Ήρα Κατσούδα έγραψε: «Τόσες μέρες προσπαθώ να διαχειριστώ τη θλίψη, την απογοήτευση και τον θυμό που μου προκαλεί η εικόνα μιας αφίσας, το 2025, όπου παίζουν 17 άνδρες και ΚΑΜΙΑ γυναίκα από κανένα χώρο του θεάματος.
Θα μου πεις αυτή περίμενες για να ταραχτεις; Πιο πριν τρεχάτε ισότιμα στα λιβάδια; Όχι φυσικά, απλά αυτή την φορά δεν μπήκε κανεις στον κόπο να βάλει ΕΣΤΩ και μία για ξεκάρφωμα. Γιατί τόσα μάτια είδαν την αφισα και δεν τους ξένισε τίποτα και είπαν οκ "Ανέβασ’το".
Και αυτό γιατι βλέπουν τη συμπερίληψη των γυναικών στις παραστάσεις σαν αναγκαίο κακό, οπότε είναι μοιραίο κάποια στιγμή να γίνει το "λάθος" και να το "αμελήσουν". Αλλά επειδή δεν θέλω να το κουράσουμε γράφοντας τα αυτονόητα (αυτονόητα όχι για όλους καθώς φαίνεται), αυτό που με στεναχωρεί και με θυμώνει περισσότερο είναι ότι περνάει το μήνυμα ότι οι γυναίκες δεν είναι αστείες.
Οι γυναικες δεν είναι για σκηνή. Ή όπως μου είχε πει πριν χρόνια στα μούτρα ένας συνάδελφος κωμικός: "Η γυναίκα στη σκηνή πρέπει να 'χει στύλο και να λέει κεράσει ουίσκι". Οπότε κόσμε μη φρικάρεις..! Η συγκεκριμένη παράσταση θα έχει γυναίκες. Σίγουρα μια στο μπαρ και μια στα εισιτήρια. Τουλάχιστον. Θέλω να πιστεύω. Τι; Όχι;».
Δήμητρα Νικιτέα: «Η αφίσα είναι απαράδεκτη»
Παράλληλα, η κωμικός Δήμητρα Νικιτέα έκανε και αυτή μία ανάρτηση για το θέμα. «Γεια σας άνθρωποι. Αφήνω την τοποθέτηση μου που έκανα σε στορι χθες, και σε δημοσίευση. Σπανίζω να γράφω με σοβαρότητα στην προσωπική μου σελίδα ως επαγγελματίας κωμικός και προσπαθώ για κάθε τι να τοποθετούμαι με ελαφρότητα, χιούμορ και ειρωνεία, κυρίως γιατί δεν είναι το φορτε μου. Μου έχετε στείλει πολλοί, κυρίως πολλές, για την παράσταση που συμμετέχουν μόνο άντρες, που σε αυτό το σημείο να αναφέρω, ότι έχει ξανά γίνει επανειλημμένα με διαφορετικό line up, και έχω ξανά τοποθετηθεί με πλάγιο τρόπο, απλά δεν είχε τόσο μεγάλο αριθμό αντρών, αυτό των 17. Και συνειδητοποίησα πως δεν θέλω να τοποθετηθώ ευθέως γιατί δεν θέλω να έρθω σε ρήξη με συναδέλφους, μήτε να στήσω ένα λαϊκό δικαστήριο, που κατα τα αλλά κάποιους από αυτούς που συμμετέχουν τους εκτιμώ στο έργο τους, τους θαυμάζω όταν τους βλέπω στην σκηνή και γελάω ειλικρινώς σαν θεατής.
Ένας άλλος λόγος είναι γιατί φοβάμαι το σχόλιο ότι καβαλώ κίνημα για την αυτοπροβολή μου, και περιμένω ν' ανεβάσω και εγώ το υλικό μου για να μην υπάρχει και η παραμικρή πιθανότητα να σκεφτεί κανείς ότι "τα λέει γιατί δεν είναι καλή και θέλει να σώσει τα δικά της". Δεν θέλω να ετεροφωτιστώ αν αυτό δεν γίνεται με όχημα την κωμωδία και προορισμό την κωμωδία. Αλλά καμία φορά όλα αυτά είναι και λίγο μαλακίες, και υποπροϊόντα του γενικότερου σεξισμού. Και θεωρώ πως αν με τόση πρεμούρα τοποθετούμαι στα social για τα εμφυλα ζητήματα εκτός του κλάδου άλλο τόσο θα έπρεπε για αυτά που αφορούν την δουλειά μου, τον τρόπο με τον οποίο βιοπορίζομαι, την επαγγελματική μου ταυτότητα, και κυρίως την αγάπη μου για την τέχνη αυτή. Είναι λίγο υποκρισία από μεριάς μου. Δεν γίνεται να είμαι στην εμπροσθοφυλακή που θα κοροϊδέψω τον σεξιστή tiktoker και εδώ "Μην φανεί οτι κάνω πάνελ" και να μην πληγωσω κανέναν. Εγω γιατί δέχομαι να πληγώνομαι; Μάλλον γιατί έτσι έμαθα. Δεν πρόκειται για πάνελ, δεν είναι άλλωστε προσωπικό ζήτημα. Είναι γενικότερο φαινόμενο. Αλλά δεν θα το απλώσω για να μην χάσουμε το βασικό νόημα μέσα στα σεντόνια.
Ξέρω ότι σε κάθε συνέντευξη που με ρωτάνε το κλισέ έχετε βιώσει ποτέ σεξισμό, δεν έχω απαντήσει ποτέ κλισέ. Δεν έχω αναφερθεί μόνο για τα κατάλοιπα του κοινού αλλά και πιο εσωτερικά πράγματα εντός της σκηνής και ξέρω ότι έχω χάσει σποτ και συμπάθειες κάποιων επειδή χαλάω τα αφηγήματα κάποιων. Αλλά δεν αρκούν τα γενικόλογα, γιατί δίνει χώρο να σε πουν υπερβολική. Και με αφορμή αυτό θα μιλήσω με παράδειγμα. Ναι, αυτή η αφίσα που είδατε είναι απαράδεκτη. Και το ξέρουμε όλες οι συναδέλφισσες, χωρίς να μας το στείλετε. Το ερώτημα είναι πως δεν το καταλαβαίνουν άλλοι; Πως πέρασε αυτό έτσι; Πως κάποιοι το βλέπουν οκ αυτό;
Ήθελα να πιστεύω ότι τίθεται θέμα αντίληψης. Ότι απουσιάζει η οπτική γωνία. Δεν ξέρω. Εγώ ακόμα και αν θεωρούσα βαθιά ότι οι γυναίκες δεν είναι αστείες για λόγους εικόνας και μόνο θα έκανα οτιδηποτε περνούσε από το χέρι μου, για να υπάρχουν. Έτσι για το φαίνεστε. Αλλιώς δεν θα την ανέβαζα την αφίσα. Είναι λάθος. Πάντως το χαρτί, εν έτη 2025 «Δυσκολία εύρεσης γυναίκας συνάδελφου» αποκλειεται. Είναι εύκολο και αν μου επιτρέπεται φτηνό, και ίσως περιμένω παρά πάνω πράγματα από ανθρώπους που εκτιμώ και τους έχω σε υπόληψη βλέποντας τους στην σκηνή με έκαναν πιο έξυπνη και πιο καλή κωμικό. Και το χειρότερο· αναπαράγει το μήνυμα στον κόσμο «Δεν υπάρχουν γυναίκες στην κωμωδία» ή μάλλον κάτι ακόμα χειρότερο βάσει του φορμάτ της παράστασης: «Δεν χωράνε γενικά οι γυναίκες όσο οι άντρες κωμικοί λένε αστεία».
Αντροπαρέα 35+ χρόνων = Κωμωδία. Στεναχωριέμαι βαθιά που είδα αυτήν την αφίσα από τον κλάδο μου, που η κωμωδία οφείλει να είναι προοδευτική. Αυτό είναι πίσω από τον τρέχοντα πολιτισμό. Μέχρι και η ραπ τα προσεχει πλέον αυτά. Δεν θέλω να ρίξω κανένα προσωπικό βέλος γιατί αυτά έχουν ξανά γίνει με αλλά πρόσωπα, και είναι άδικο να την πληρώνει την νύφη ένας, για όλο το κακό. Έτυχε να προσέξατε αυτήν την αφίσα γιατι είχε hot names και ήταν 17! Για να φτάσαμε 2025 και να έχουμε αυτήν την αφίσα σημαίνει ότι έγιναν και άλλες πολλές αβλεψίες και κανείς και καμία δεν είπε τίποτα είτε από φόβο είτε από βολή, είτε επειδή δεν ξέραμε ότι κάποια πράγματα είναι λάθος.
Και ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που οι γυναίκες δεν είναι στην σκηνή είναι γιατί ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΟΛΛΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΕ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΟ ΡΟΛΟ μεγάλων παραστάσεων και φεστιβάλ κωμωδίας. Κωμωδιας, όχι φεστιβάλ κινηματικά με χαρακτήρα φεμινισμου. Γιατί μόνο εκεί ειμαστε. Και αν βλέπατε αφίσα με 17 γυναίκες θα ήταν μόνο στην πιθανότητα που η παράσταση λεγόταν ΦΕΜΙΝΙΣΤΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ. Εμείς μόνο με μάρκετινγκ αγώνα και γυναικείας ενδυνάμωσης κάνουμε στανταπ. Δυστυχως μεγάλο πλήγμα για το ελληνικό stand up είναι ότι έλειψε η πιο παλιά γυναίκα κωμικός και φωνή που έστησε ένα μεγάλο μέρος της σκηνης, για λόγους υγειας. Αυτό για να μην ξεχνάνε κάποιοι ότι για τυχαίους λόγους έχουν τόση ισχύ.
Εν έτει 2025, οφείλουμε να ξέρουμε. Και τώρα που ξέρουμε δεν θέλω να προστατεύσω κανέναν όπως δεν με προστατεύει κανείς σε περίπτωση που κάνω δημόσια μαλακία. Θέλω να είναι αφορμή να σκεφτόμαστε λίγο παραπάνω τις προεκτάσεις μιας επιλογής. Στην περίπτωση δηλαδή που απαρνιομαστε την κατηγορία «σεξιστής». Γιατι μπορεί να είμαστε και να μην θελουμε ν' αλλάξουμε που και αυτό σεβαστό. Απλά όχι δικαιολογίες που χτυπούν πάλι τη θέση της γυναίκας στον εργασιακό χώρο. Και πολλές φορές μια δημόσια συγγνώμη αρκεί, παρά το να βρίσκουμε γρήγορες λύσεις για να το καλύψουμε.
Γενικά: Μπορεί να είμαι η Δήμητρα που λιώνει στον καναπέ και τρώει κατεψυγμένη τυρόπιτα Μικρές Φάρμες, αλλά όσο και αν δεν το γουστάρω να το σκέφτομαι, είμαι δημόσιο πρόσωπο που λέω τη γνώμη μου και επηρεάζω μια μικρή μερίδα του κόσμου. Αν δεν θες αυτόν τον ρόλο, γαμω, απλά δεν θίγεις τίποτα γενικά και δεν αναλαμβάνεις τίποτα. Την καλύτερη δουλειά.
Αλλά αν θες να είσαι αυτός ο ρόλος και να ασκείς επιρροή και στο κοινό και στην κοινότητα και μέσα σε όλα να έχεις οργανωτικό ρόλο, ή ρόλο εξουσίας· πρέπει να είσαι aware, δίκαιος, συμπερηληπτικός και κυρίως να κανείς πέρα τις προσωπικές συμπάθειες και αντιπάθειες. Αν δεν υπάρχουν οι ανάλογες προϋποθέσεις τουλάχιστον να λέγεται «εγώ και οι φίλοι μου» show. Να είναι ξεκάθαρο και προς το κοινό. Και αν δεν μπορούμε να το διαχειριστουμε γιατί είναι μεγάλο το τασκ, ζήταμε βοήθεια από πρόσωπα διαφορετικου φύλου, εμπειρίας και ηλικίας.
ΥΓ1: Αν δεν σας αρέσει κάτι τα παραπονα σας στο δήμαρχο ή μην τον ψηφιζετε. ΜΗΝ ΕΠΙΒΑΛΕΤΕ ΚΑΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ ΓΙΑ ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΘΕΜΑ. Δεν είναι τόσο εύκολο! Δεν ξέρετε τι εμφύλο τραύμα και φόβος υπάρχει και τι εργασιακό κόστος ελλοχεύει σε περίπτωση ιεραρχίας χτισμένης από την αγαπημένη Πατριαρχεία. Για αυτό είναι σημαντικό οι συνάδελφοι που δεν συναινούν με κάποιες στάσεις να μας αλληλοστηριζουν έμπρακτα, και να μην μένουν σε ποσταρίσματα γενικού ενδιαφέροντος.
ΥΓ2: ΜΗΝ ΜΕ ΡΩΤΑΤΕ ΠΟΙΑ ΑΦΙΣΑ. Δεν διαφημίζω και δεν θέλω λιντσάρισμα. Αυτά με παρά πολλή αγάπη και έγνοια προς το καλύτερο της σκηνής, που είμαι σίγουρη ότι όλοι Θέλουμε. Χωρίς διάθεση για δημόσιο προσωποκεντρικό λιθοβολισμα. Γιατί και αυτό είναι άδικο. Και πάντα με την παραδοχή πως και εγώ έχω κάνει λάθη στο παρελθόν.
Η απάντηση
Ο κωμικός Βύρωνας Θεοδωρόπουλος, που συμμετέχει στην παράσταση «Πες το Ψέματα», απάντησε σε σχόλιο στο Facebook σχετικά με το γιατί το καστ αποτελείται αποκλειστικά από άντρες. Όπως εξήγησε, οι γυναίκες κωμικοί με τις οποίες ήρθαν σε επικοινωνία ήταν διαθέσιμες από τον Μάρτιο, ενώ η παραγωγή δεν ήταν ακόμη σίγουρη αν το project θα προχωρούσε.
Έτσι, ανακοινώθηκαν οι πρώτοι τέσσερις συμμετέχοντες, ενώ, όπως όλα δείχνουν, η επόμενη ομάδα θα περιλαμβάνει νέους καλεσμένους.
Η πρώτη ομιλία του Τραμπ ως 47ος πρόεδρος των ΗΠΑ: «Η χρυσή εποχή της Αμερικής ξεκινά τώρα»
Αστυνομικός της Βουλής: Βρέθηκε πορνογραφικό υλικό με ανήλικους σε ψηφιακό μέσο κατοχής του
«Απόβαση» Chevron στη Νότια Ελλάδα: Άδεια για έρευνες υδρογονανθράκων ζήτησε η αμερικανική εταιρεία
A Complete Unknown: Η αληθινή ιστορία πίσω από την άνοδο του Bob Dylan
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr