Επίδαυρος: Το λύκειο και τα sold out του 2018
Περισσότεροι από 1.000 επισκέπτες παρακολούθησαν τις δράσεις για το αρχαίο δράµα, την ίδια στιγµή που το κοινό συνέρρευσε εκ νέου µαζικά στο αργολικό θέατρο🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋
Το είπε και το έκανε πράξη, ενώ κανείς δεν τον πίστευε. O καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ίδρυσε το Λύκειo Επιδαύρου το 2017, σηµείο αναφοράς και των φετινών Επιδαυρίων, από τα καλύτερα εδώ και πάρα πολλά χρόνια, µια και το αρχαίο θέατρο αντιµετωπιζόταν σταθερά την τελευταία δεκαετία ως αναγκαίο κακό που πρέπει να γεµίσει µε παραστάσεις, καθώς όλο το βάρος έπεφτε αποκλειστικά στο πρόγραµµα της Πειραιώς 260, που αναδείχθηκε στη φεστιβαλική αιχµή του δόρατος.
Αυτή η ανισορροπία αποκαταστάθηκε. Φέτος, όχι απλώς καλύφθηκε ένα κενό στη χώρα που γεννήθηκε το αρχαίο δράµα, µε 180 σπουδαστές από 17 χώρες και από 50 δραµατικές σχολές, επαγγελµατικές σχολές χορού και πανεπιστηµιακά ιδρύµατα, από το Μεξικό, την Τουρκία, την Κίνα, τη Σερβία, το Ιράν, τις ΗΠΑ, την Αυστραλία, τη ∆ανία, την Αγγλία κ.α., που συναντήθηκαν το καλοκαίρι στο πιο ιδανικό περιβάλλον, µέσα στους αρχαιολογικούς χώρους και την αργολική φύση, µε 25 διδάσκοντες από 10 χώρες. Φέτος το κοινό συνέρρευσε εκ νέου µαζικά στο αρχαίο αργολικό θέατρο, επανακτώντας τη σχέση του µαζί του. Και τα Επιδαύρια είχαν συγκεκριµένη θεµατική, έναν κορµό που διέτρεχε όλες τις παραστάσεις του: το «Πολιτεία και πολίτης» (πέρυσι ήταν «Η έλευση του ξένου»).
Οι παραστάσεις
Τυχαία η ανανέωση της σχέσης του κόσµου µε το φεστιβάλ; Τυχαία, έπειτα από χρόνια, είδαµε το αρχαίο κοίλο να κάνει sold out σε παραστάσεις αριστοφανικής κωµωδίας; Οχι. Οι παραστάσεις του προγράµµατος συνδύαζαν έξυπνα και στις σωστές δόσεις το καλλιτεχνικό µε το εµπορικό (µε κορυφαίο το παράδειγµα των «Βατράχων» του Κ. Φιλίππογλου, µε τον Λάκη Λαζόπουλο).
Παρακολουθήσαµε τους «Αχαρνής» του Τσιάνου, τις ευφρόσυνες «Θεσµοφοριάζουσες» του Θεοδωρόπουλου, τον «Πλούτο» του παλιού γνώριµου από το Βελιγράδι Νικίτα Μιλιβίγεβιτς, αλλά και τον «Αγαµέµνονα» του Τσεζάρις Γκραουζίνις, την «Ηλέκτρα» του Θ. Παπακωνσταντίνου, τον «Ορέστη» του Γ. Αναστασάκη και, τέλος, τον «Οιδίποδα επί Κολωνώ» από το θέατρο των Συρακουσών, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Κόκκου, σε ένα από τα πιο δυνατά και πολυφωνικά και ως προς την προτεινόµενη φόρµα Επιδαύρια. Και µε παραστάσεις που ούτε φωνασκούσαν, ούτε αποδοµούσαν για την αποδόµηση, ούτε προκαλούσαν µε τις συνήθεις βωµολοχίες στην αττική κωµωδία. Σαν να ωρίµασε η σχέση των Ελλήνων θεατρανθρώπων µε το αρχαίο δράµα.
Εντυπωσιακό ήταν το 2018 και το πρόγραµµα της «Μικρής» Επιδαύρου, που είχε καθαρότατο στίγµα και ήταν σταθερά sold out, µε τις «Χοηφόρες» των Vasistas, την «Αντιγόνη» του Κ. Ντέλλα και τον «Προµηθέα» της Μάρθας Φριτζήλα. ∆εν είδαµε κροτίδες. Είδαµε δουλειές ουσίας. Υπήρξε και µια παράσταση που έγινε χαράµατα στο Στάδιο: Οι «Ευµενίδες» µε τη Στεφανία Γουλιώτη, µια συγκλονιστική εµπειρία για το θαρραλέο κοινό. Το Λύκειο Επιδαύρου, που ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2017 µε την υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισµού, ως µέλος του ∆ιεθνούς ∆ικτύου Αρχαίου ∆ράµατος, το καλοκαίρι του 2018 πραγµατοποιήθηκε σε δύο κύκλους.
Αξίζει να σηµειωθεί ότι υπήρξε και συντονισµένο πρόγραµµα για το κοινό, το «Εκπαιδεύοντας το κοινό στο αρχαίο δράµα», µε σκοπό την ανάπτυξη µαθητών και ενηλίκων µέσα από τη συµµετοχή τους σε βιωµατικά εργαστήρια, διαλέξεις και παρουσιάσεις σχετικά µε τα έργα που ανεβαίνουν το καλοκαίρι στην Επίδαυρο.
Συναντήσεις
Φέτος ενισχύθηκε µε τις δράσεις: α) «∆ιάλογοι», και µια σειρά συναντήσεων και ανοιχτών εργαστηρίων µε σκηνοθέτες παραστάσεων που φιλοξενήθηκαν στα αρχαία θέατρα της Επιδαύρου, και β) «Εκπαιδεύοντας το διεθνές κοινό», που περιλαµβάνει βιωµατικά θεατρικά εργαστήρια, διαλέξεις για το αρχαίο δράµα και το αρχαίο θέατρο, παρακολούθηση παραστάσεων του Φεστιβάλ σε Αθήνα και Επίδαυρο και ξεναγήσεις σε αρχαιολογικούς χώρους.
Τις δράσεις του προγράµµατος παρακολούθησαν περισσότεροι από 1.000 µαθητές, ενήλικες και επισκέπτες από το εξωτερικό και χώρες όπως η Ολλανδία, η Κίνα, η Ιρλανδία και η Ισπανία. Το πρόγραµµα αυτό όπως και η πλειονότητα των εκπαιδευτικών δράσεων στην Αθήνα πραγµατοποιούνται δωρεάν, ενισχύοντας το κοινωνικό προφίλ του Φεστιβάλ. Σηµαντική ήταν η επί τρίτη συνεχόµενη χρονιά λειτουργία του προγράµµατος «∆ηµιουργική απασχόληση για παιδιά», στο Μουσείο Κοστουµιών στο «Ξενία», παράλληλα µε τις παραστάσεις στο Θέατρο της Επιδαύρου, ώστε τα παιδιά να απασχολούνται όσο οι γονείς παρακολουθούν την παράσταση στο αρχαίο θέατρο. Οι συµµετοχές ξεπέρασαν τις 400, σηµειώνοντας αύξηση 55% σε σχέση µε το 2017, ενώ η πληρότητα ξεπέρασε αρκετές φορές το 80%.
Άλλη μια κακή ημέρα για τον σιδηρόδρομο: Νέες πολύωρες καθυστερήσεις, ενώ τέθηκε εκτός λειτουργίας το τελευταίο «Ασημένιο Βέλος»
Τουρκική αντιπολίτευση εναντίον Φιντάν: «Ασκείς εξωτερική πολιτική χωρίς πυξίδα και στρατηγική σε Αιγαίο και Κύπρο»
Στην Ευελπίδων η Ειρήνη Μουρτζούκου μετά τις μηνύσεις σε βάρος της: Θα της απαγγελθούν κατηγορίες
Ξανά απούσα από βασιλική υποχρέωση η Κέιτ Μίντλετον - Ανησυχία για την υγεία της
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr