Άγνωστες ιστορίες για την Αλίκη Βουγιουκλάκη - Σαν σήμερα «έφυγε» το «πιο λαμπρό αστέρι» του ελληνικού κινηματογράφου
Το αιώνιο κορίτσι μιας χώρας που μεγάλωσε μαζί της🕛 χρόνος ανάγνωσης: 9 λεπτά ┋

Στην Ελλάδα των ασπρόμαυρων χρόνων, εκεί όπου τα καλοκαίρια μύριζαν βασιλικό και γιασεμί και οι γειτονιές ηχούσαν από τρανζίστορ και παγωτό ξυλάκι, υπήρξε μία φιγούρα που δεν ήταν απλώς ηθοποιός, αλλά σύμβολο. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη δεν έπαιξε μόνο σε ταινίες. Πρωταγωνίστησε σε μια ολόκληρη εποχή. Έγινε η ίδια ο καθρέφτης ενός λαού που ήθελε να πιστέψει στο παραμύθι, να ελπίζει στο αύριο και να χειροκροτεί το όμορφο, το ζωντανό, το φωτεινό.
Η «εθνική μας σταρ» — τίτλος που άλλοτε μπορεί να ακούγεται υπερβολικός, άλλοτε αστείος, μα στην περίπτωσή της ακριβής — δεν χρειάστηκε ποτέ να πείσει κανέναν για την αξία της. Δεν βασίστηκε στη θεατρική εμβρίθεια, ούτε στο βαρύ έντεχνο φορτίο. Έπαιξε με τα μάτια της, με το παιδικό της γέλιο, με εκείνη τη μοναδική ικανότητα να γεννά χαμόγελα ακόμη και στους πιο κουρασμένους θεατές. Και αυτό, τελικά, ήταν το μεγάλο της ταλέντο, η επικοινωνία.
Η αρχή μιας θρυλικής διαδρομής
Γεννημένη το 1934 στο Μαρούσι, η Αλίκη δεν είχε ανέφελα παιδικά χρόνια. Η απώλεια του πατέρα της, οι δυσκολίες της Κατοχής, τα πρώτα χρόνια στο Θέατρο Τέχνης, όλα αυτά την πλάθουν. Πίσω από τη λαμπερή περσόνα υπήρχε πάντα η μαθήτρια του Κουν, η τελειομανής ηθοποιός που μάθαινε τα λόγια όλων των ρόλων πριν ξεκινήσουν οι πρόβες, η γυναίκα που διάβαζε, παρατηρούσε, έψαχνε να βρει το «κάτι παραπάνω».
Δεν ήταν μόνο «Το ξύλο βγήκε απ’ τον Παράδεισο», ούτε «Η αρχόντισσα και ο αλήτης», που τη σημάδεψαν. Ηταν και οι εμφανίσεις που έκανε στην Επίδαυρο, στο Θέατρο Αθηνών, στο Εθνικό. Ήταν και οι φορές που επέλεξε να φύγει από την εύκολη επιτυχία για να δοκιμάσει την αντοχή της σε δύσκολους ρόλους. Στο σινεμά έδωσε το πρότυπο της γλυκιάς κοπέλας που όλοι θα ήθελαν για αδερφή, κόρη ή αγαπημένη. Στο θέατρο, όμως, πάλεψε ν' αποδείξει πως είναι κάτι πολύ παραπάνω.
Το κορίτσι που δεν ήθελε να μεγαλώσει
Η εικόνα της Αλίκης ταυτίστηκε με τη νιότη. Όχι μόνο λόγω ηλικίας, αλλά λόγω ψυχισμού. Ήταν, μ' έναν τρόπο μαγικό, παντοτινά νέα. Με τα καρέ μαλλιά, τις φιγούρες της Ντίσνεϊ στο δωμάτιό της, την παιδική φωνή που δεν άλλαξε ποτέ. Όσοι τη γνώρισαν λένε πως ζούσε σαν κορίτσι ακόμα και όταν έγινε μητέρα. Και ίσως εκεί να βρίσκεται η εξήγηση για τη διαχρονικότητά της. Δεν κουβάλησε ποτέ τη σοβαρότητα του χρόνου. Δεν επέτρεψε στη φθορά να την κερδίσει.
Στην ιδιωτική της ζωή, έγινε για λίγο πριγκίπισσα. Ο γάμος με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ αποτέλεσε έναν από τους πιο πολυσυζητημένους έρωτες της ελληνικής μεταπολεμικής κοινωνίας. Ήταν το απόλυτο ζευγάρι στην οθόνη και στη ζωή. Και όταν ήρθε η ρήξη, ο κόσμος στεναχωρήθηκε.
Σε συνεντεύξεις του, ο Μάκης Δελαπόρτας έχει μιλήσει για την Αλίκη Βουγιουκλάκη, αλλά και τη σχέση της με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ. «Εγώ μεγάλωσα στο σπίτι της Αλίκης. Ήταν η πρώτη που με πήρε κοντά της και με πίστεψε. Με τον Δημήτρη είχαν ένα αγαπόμισος να το πω έτσι».
Η Βουγιουκλάκη δεν ήταν αφελής
Η Βουγιουκλάκη ήταν αστέρι, αλλά όχι αφελής. Ήξερε να διαχειρίζεται την εικόνα της, γνώριζε καλά τη δύναμη της δημοσιότητας και φρόντιζε η προσωπική της ζωή να παραμένει προστατευμένη, ακόμη κι όταν έπαιζε με τη δημοσιότητα. Ήταν επαγγελματίας με «Ε» κεφαλαίο, παραγωγός των ίδιων της των παραστάσεων, άνθρωπος με εμμονή στη λεπτομέρεια.
Επίσης, ο Μάκης Δελαπόρτας έχει αποκαλύψει διάφορες ιστορίες από την προσωπική ζωή της «εθνικής σταρ», που ήταν άγνωστες στο ευρύ κοινό. Μεταξύ αυτών, η μία και μοναδική συνάντηση της Αλίκης Βουγιουκλάκη με τη Ρένα Βλαχοπούλου, αλλά και ποιος ήταν ο ανεκπλήρωτος έρωτάς της.
Ο γνωστός σχεδιαστής μόδας, Βασίλης Ζούλιας, αναφερόμενος στην περίοδο που έκανε χρήση ναρκωτικών, αποκάλυψε: «Εγώ τότε δούλευα και με τη Βουγιουκλάκη. Είχαμε πολύ στενή σχέση και μάλιστα, σ' ένα από τα δεύτερα πιασίματά μου, η ίδια προθυμοποιήθηκε να έρθει στο δικαστήριο. Μου έστειλε και δικηγόρο.
«Λίγους μήνες πριν πεθάνει την είδα σ' ένα πάρτι της Αγάπης Βαρδινογιάννη. Ήμουν καθαρός και πήγα στα γόνατα στον καναπέ, της πιάνω το χέρι, γιατί τη αγαπούσα πάρα πολύ, και μου λέει: "Βασιλάκη, σε βλέπω, είσαι καλά. Εγώ πάλι δεν είμαι". Πάντα ενδιαφερόταν για τους άλλους. Δεν θα το ξεχάσω ποτέ. Και αυτή ήταν η τελευταία μας κουβέντα».
Στη συνέχεια, ο Βασίλης Ζούλιας θυμήθηκε την πρώτη συνεργασία του με τη σταρ και τη γεύση που του άφησε. «Όταν πήγα πρώτη φορά στο σπίτι της -αυτή είναι μια ιστορία που δεν έχω πει ποτέ- για να της κάνω τα κουστούμια στο "Λίγο πιο νωρίς, λίγο πιο αργά" ήταν κι ο Σπυρόπουλος. Μου λέει η Νότα "περάστε, δύο η ώρα, στην κρεβατοκάμαρα". Πάω στην κρεβατοκάμαρα, ήταν σομόν η κρεβατοκάμαρα, σομόν η Αλίκη, σομόν οι κουρτίνες. Μπαίνω εγώ παιδάκι 23 χρονών, της λέω τι θα κάνουμε και φεύγοντας μου λέει "έχεις φάει;". Ήμουν τότε 50 κιλά πιο αδύνατος. "Θέλεις πατάτες με αυγά;" μου λέει "Έλα να σου φτιάξω". Και με τράβηξε από το χέρι, μ' έβαλε στην κουζίνα κι άρχισε να καθαρίζει πατάτες».
Η Άριελ Κωνσταντινίδη έχει αναφέρει: «Η σχέση με την Αλίκη ήταν πάρα πολύ έντονη. Και με αγαπούσε και με μισούσε και ήθελε αποδείξεις πόσο την αγαπάω. Ήταν συναρπαστική η Αλίκη, αλλά η ιδιοσυγκρασία μου ήταν τόσο κόντρα σε όλο αυτό. Η Αλίκη με θεωρούσε ηλίθια. "Δεν θα κάνεις ποτέ καριέρα με αυτά τα μυαλά" μου έλεγε».
Σε άλλη συνέντευξη της, ερωτηθείσα αν η Αλίκη Βουγιουκλάκη την είχε δει ποτέ σαν μέλλουσα νύφη της, η Άριελ Κωνσταντινίδη απάντησε: «Αυτό ήταν απ’ όταν ήμουν πάρα πολύ μικρή. Η Αλίκη ήταν ο άνθρωπος που θα φτιάξει το πλάνο, στόχευε. Με τον Γιάννη ήμασταν και στο ίδιο σχολείο… Αλλά αυτό ήταν πολύ κακό για τη φιλία μας με τον Γιάννη. Η διάθεση της Αλίκης να ελέγξει και να κάνει τα πλάνα της για να είναι όλοι τακτοποιημένοι και ελεγχόμενοι, στοίχισε στη φιλία μας».
Ο Κώστας Βουτσάς είχε μιλήσει στην κάμερα του «Πρωινού» για τη Βουγιουκλάκη, όπως ο ίδιος τη θυμόταν. «Η Αλίκη ήταν πολύ καλό πλάσμα, βοήθαγε πολύ τους ηθοποιούς, ήταν καταπληκτική γυναίκα» είχε πει χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά της, η Κατερίνα Ζαμπέτα είχε αναφέρει: «Με είχε πάρει μια μέρα ο πατέρας μου στα γυρίσματα. Είχα σπάσει το χέρι μου εγώ τότε και έμπαινα στο τροχόσπιτο που έκανε πρόβα ο πατέρας μου με τη Βουγιουκλάκη στα τραγούδια. Η Αλίκη καθόταν και με τάιζε, μου έδινε κολοκυθάκια βραστά. Μου έλεγε "αυτά να τρως, είναι υγιεινά". Κολοκυθάκια μου έδινε και μπιφτέκι. Είχε πάντα υγιεινό φαγητό και μπράβο της. Μου έλεγε "είσαι παιδί τώρα και θα μεγαλώσεις, να προσέχεις τη διατροφή σου" και η ίδια την πρόσεχε, αυτό μου έχει μείνει».
Το τέλος
Στα τελευταία χρόνια της ζωής της, πάλεψε με αξιοπρέπεια με τον καρκίνο. Δεν έδωσε ποτέ την εικόνα της παραίτησης. Δεν ζήτησε λύπηση. Κι όταν «έφυγε» το 1996, σε ηλικία 62 ετών, η Ελλάδα ένιωσε πως αποχαιρέτησε κάτι πιο μεγάλο από μια ηθοποιό. Αποχαιρέτησε την ίδια της τη νιότη.
Ακολούθησε τριήμερο λαϊκό προσκύνημα της σορού της, στο παρεκκλήσι της Μητρόπολης Αθηνών. Στις 25 Ιουλίου 1996 εψάλη η νεκρώσιμη ακολουθία στον Καθεδρικό Ναό Αθηνών και η ταφή της πραγματοποιήθηκε την επομένη στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών δημοσία δαπάνη, παρουσία πολλών συναδέλφων της και πλήθους κόσμου. Ο τάφος της βρίσκεται στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών.
Η Αλίκη σήμερα
Σήμερα, σχεδόν τρεις δεκαετίες μετά, η Αλίκη εξακολουθεί να είναι παρούσα. Σε αφίσες, σε αναμνήσεις, σε memes, σε επανεκδόσεις ταινιών, σε συζητήσεις. Τα νέα παιδιά, ακόμη κι αν δεν έχουν δει ταινία της, γνωρίζουν το όνομα. Κι αυτό δεν είναι καθόλου αυτονόητο. Η Βουγιουκλάκη έγινε σύμβολο όχι μόνο γιατί ήταν όμορφη, αλλά γιατί κατέγραψε συλλογικά συναισθήματα. Ήταν η εικόνα της χαράς σ’ έναν καιρό φτωχό. Ήταν η φωνή του «όλα θα πάνε καλά» σε μια κοινωνία γεμάτη πληγές. Κι έτσι, η Αλίκη δεν γέρασε ποτέ. Δεν έγινε κάποτε-ήταν. Είναι ακόμη εδώ.
Η τέχνη δεν είναι μόνο τα βραβεία και η τεχνική. Είναι και η μνήμη. Και η Αλίκη Βουγιουκλάκη, όπως η Μελίνα, όπως ο Χορν, όπως οι σπουδαίοι του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου, ανήκει σε εκείνη τη σπάνια κατηγορία ανθρώπων που δεν ξεχνιούνται επειδή έγιναν κομμάτι της ζωής μας. Όχι επειδή το επέβαλαν, αλλά επειδή το θέλαμε. Και αυτό, τελικά, είναι το πιο σπουδαίο κατόρθωμα.
Αυτά είναι τα πρόσωπα που αναζήτησαν περισσότερο οι Έλληνες στη Google - «Πρωτιά» για την Klavdia
Είναι επίσημο: Η Netflix εξαγοράζει την Warner Bros για αστρονομικό ποσό
Παράνομες συνταγογραφήσεις με κέρδη πάνω από 100.000 ευρώ: Τρεις συλλήψεις - Η ανακοίνωση του ΕΟΠΥΥ
Έφηβος εξομολογείται πώς κατέληξε σε ηλικία 13 ετών να κάνει 11 γραμμαρία κεταμίνης την ημέρα
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



