• Πολιτική
  • Οικονομία
    • Market
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
  • Videos
  • Ψυχαγωγία
    • Τηλεόραση
  • Food & Drink
    • Συνταγές
  • Travel
  • Υγεία
  • Παιδεία
  • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Cinema
  • Καιρός
  • Τεχνολογία
  • Auto
  • Moto
  • Viral
  • Ιστορία
    • Σαν σήμερα
  • Κατοικίδιο
  • Fashion & Design
  • Πρωτοσέλιδα
αναζήτηση άρθρου
Ακολουθήστε το Έθνος στα κοινωνικά δίκτυα
Subscribe to our YouTube Channel Follow us on FaceBook Follow us on Instagram
Κατέβαστε την εφαρμογή του Έθνους για κινητά
ΕΘΝΟΣ on AppStore ΕΘΝΟΣ on PlayStore
ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES
ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ
ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ
  • Πολιτική
  • Οικονομία
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητισμός
  • Ψυχαγωγία
  • Food & Drink
  • Travel
  • Viral
BREAKING NEWS:
Διπλό φονικό στην Φοινικούντα: Δύο γυναίκες στο μικροσκόπιο των Αρχών - Τα λάθη που «καίνε» τον ανιψιόΤραμπ: «Θα ανταποδώσουμε» - Τρεις νεκροί Αμερικανοί από επίθεση του Ισλαμικού Κράτους στη Συρία Πειραιάς: Νεαρός οδηγός ξυλοφόρτωσε ντελιβερά για την προτεραιότητα - Συνελήφθη και ο συνοδηγόςΕργατικό ατύχημα στη Νάξο: Υποχώρησαν τα κάγκελα και έπεσαν σε τάφρο - Τους απεγκλώβισε η Πυροσβεστική
Πρωινή ενημέρωση: ➔ Δείτε τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων | ➔ Μάθετε περισσότερα για τον καιρό σήμερα | ➔ Εορτολόγιο: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα
Homepage ┋   Πολιτισμός   ┋   14.03.2019 17:56
Γιώργος Βαϊλάκης
Γιώργος Βαϊλάκης

Εκθεση του Παύλου Σάμιου στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

Η έκθεση 66 έργων του Παύλου Σάμιου στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο είναι μια διαφορετική ερμηνεία της Ιστορίας και των αρχαίων μύθων

🕛 χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά   ┋

επόμενο άρθρο  

Είναι έργα σκόπιμα κατακερματισμένα, επιζωγραφισμένα με γκράφιτι, κατασκευασμένα από φτηνά, παράταιρα και ανακυκλωμένα υλικά, όπως χαρτοκιβώτια, πέτρες και βιομηχανικά χαρτιά, τα οποία -στο σύνολό τους- συνθέτουν ένα εικαστικό ρέκβιεμ.

Αλλά και διατυπώνουν μια έμμεση κριτική στην «πολιτικώς ορθή» κοινωνία, καθώς και στον ευτελισμό των αξιών. Ηδη ο τίτλος της έκθεσης «Broken History - Σπασμένη Ιστορία» του ζωγράφου Παύλου Σάμιου -σε επιμέλεια Μαρίας Ξανθάκου που εγκαινιάζεται την Παρασκευή 15 Μαρτίου στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο- προϊδεάζει για το τι θα επακολουθήσει.

Πρόκειται για μία διαφορετική ερμηνεία της ελληνικής ιστορίας και των αρχαίων μύθων η οποία επιχειρείται μέσα από 66 έργα μεγάλων διαστάσεων (μερικά από αυτά ξεπερνούν τα τρία μέτρα), όπου τα σύμβολα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού έχουν πλέον τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

«Σημείο εκκίνησης για τη δημιουργία των έργων της συγκεκριμένης έκθεσης αποτέλεσε για μένα το ποίημα του Γιώργου Σεφέρη “Ο Ηδονικός Ελπήνωρ”. Από αυτό το ποίημα προέρχεται η φράση “…γιατί τ’ αγάλματα δεν είναι πια συντρίμμια, είμαστε εμείς…”, η οποία με κινητοποίησε συναισθηματικά και μου προκάλεσε μεγάλη συγκινησιακή φόρτιση», εξηγεί ο Παύλος Σάμιος, για να προσθέσει χαρακτηριστικά: «Θέλησα να παρουσιάσω μια διαφορετική ερμηνεία της ελληνικής ιστορίας και των αρχαίων μύθων.

Και επέλεξα ένα διαφορετικό υλικό, ευτελές, άχρηστο όταν επιτελέσει το σκοπό του, χάρτινες κούτες. Αυτό γίνεται ο καμβάς των αρχαίων συμβόλων και λειτουργεί ως γέφυρα του παρελθόντος με το παρόν. Στις κούτες τα αρχαία αγάλματα κατακερματίζονται σε διαφορετικά κομμάτια χαρτόνι, τα μέλη και τα τμήματα του σώματος σπάνε, η ιστορία αποδομείται.

Κατέφυγα στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα και στο πολύχρωμο, ανεικονικό γκράφιτι, χρησιμοποιώντας σπρέι στο τελείωμα των έργων, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να μεταφέρω στις συνθέσεις την αίσθηση των δρόμων της Αθήνας. Ετσι, το αρχαίο πνεύμα συναντά την καθημερινότητα, σε μία αέναη ανταλλαγή και επαναφόρτιση».

Οπως εξηγεί, από την πλευρά της, η διευθύντρια του Βυζαντινού & Χριστιανικού Μουσείου, Αικατερίνη Π. Δελλαπόρτα, «η συγκεκριμένη έκθεση φιλοδοξεί να δώσει απάντηση στην ερώτηση: «σε τι χρησιμεύουν οι καλλιτέχνες σε μια περίοδο κρίσης;», στο πλαίσιο μιας πολιτιστικής πολιτικής, που δίνει χώρο σε έναν σύγχρονο καλλιτεχνικό προβληματισμό και ενώνει το νήμα της μεγάλης καλλιτεχνικής παράδοσης από τις απαρχές της ελληνικής τέχνης ως τις μέρες μας».

Μάλιστα, η ίδια επισημαίνει ότι «σε μια εποχή που η αντοχή της ιστορικής μνήμης δοκιμάζεται σκληρά, ο Παύλος Σάμιος δεν εφησυχάζει, ούτε σιωπά». Οσο για την αφήγησή του, ο καλλιτέχνης επιλέγει το διάλογο εμβληματικών έργων της αρχαιοελληνικής τέχνης με βυζαντινές - μεταβυζαντινές χριστιανικές απεικονίσεις: Κυκλαδικά ειδώλια, αρχαϊκοί κούροι, κόρες και σφίγγες, κλασσικά γλυπτά από τον Παρθενώνα και αγάλματα όπως η Νίκη της Σαμοθράκης και η Αφροδίτη της Μήλου – μεταξύ άλλων.

Και όλα αυτά αποδίδονται με ένα νέο, τολμηρό τρόπο συνδυάζοντας σε «εγκατάσταση», τη ζωγραφική, τη γλυπτική και το γκράφιτι, πάντα με έναν τρόπο θαυμαστό– που άλλοτε εκπλήσσει και άλλοτε, πάλι, εντυπωσιάζει.

Διαβάστε ακόμη

Ραντεβού στα μπλόκα αντί για το Μαξίμου δίνουν οι αγρότες - «Δε θα κάνουμε πίσω αν δε λυθούν τα προβλήματα»

Αποκάλυψη OPEN για κύκλωμα ΟΠΕΚΕΠΕ: Ο αρχηγός χρησιμοποιούσε λογαριασμό του λογιστή για τις επιδοτήσεις

Ισραήλ: Σκοτώσαμε τον υψηλόβαθμο ηγέτη της Χαμάς Ραέντ Σαάντ - Το βίντεο που δημοσίευσε ο IDF

Εντυπωσιακό βίντεο: Όρκες και δελφίνια συνεργάζονται στο κυνήγι σολομών - H πρώτη τεκμηριωμένη καταγραφή συνεργασίας

επόμενο άρθρο  
#TAGS
  • Παύλος Σάμιος
  • Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
Ακολούθησε το Έθνος στο Google News!
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr