Οσκαρ 2020: Το μεγάλο φαβορί και τα... «Παράσιτα»
Μόνο η κοινωνική σάτιρα από τη Νότια Κορέα µπορεί να απειλήσει το περιπετειώδες έπος του Σαµ Μέντες «1917». Χοακίν Φίνιξ, Ρενέ Ζελβέγκερ, Μπραντ Πιτ και Λόρα Ντερν φαίνεται ότι θα κρατήσουν σήµερα στα χέρια τους το χρυσό αγαλµατίδιο για τις ερµηνείες τους🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Η προ-οσκαρική σεζόν της πρόσφατης χολιγουντιανής ιστορίας ολοκληρώνεται σήµερα µε την 92η απονοµή των βραβείων Οσκαρ στο Dolby Theatre του Χόλιγουντ, µε το υποψήφιο για 10 αγαλµατίδια «1917» του Σαµ Μέντες να είναι το µεγάλο φαβορί για τα Οσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας.
Εκθειασµένο για την τεχνική του µονοπλάνου και ευνοηµένο από το τυχερό τάιµινγκ της κυκλοφορίας του στις αίθουσες ακριβώς πάνω στην έναρξη της σεζόν των βραβείων, το περιπετειώδες έπος για τον Α’ Παγκόσµιο Πόλεµο έχει κατακτήσει όλα τα σηµαντικά βραβεία από τις Χρυσές Σφαίρες, τα βρετανικά BAFTA και το Σωµατείο Αµερικανών Παραγωγών (PGA), καθώς και το βραβείο σκηνοθεσίας από το Σωµατείο των Σκηνοθετών (DGA), ώστε οποιαδήποτε άλλη εξέλιξη πέραν των κορυφαίων διακρίσεων της βραδιάς των Οσκαρ να θεωρηθεί ανατροπή.
Ανατροπή που ενδέχεται να έρθει από τα «Παράσιτα», την κοινωνική σάτιρα του Νοτιοκορεάτη Μπονγκ Τζουν Χο που θίγει κατά µέτωπο τις ταξικές ανισότητες της εποχής µας. Η ταινία έγινε όχι µόνο η πρώτη νοτιοκορεατική παραγωγή που κατάφερε να κατακτήσει τον Χρυσό Φοίνικα αλλά και εκείνη που έδειξε αξιοθαύµαστη απήχηση στο ευρω-χολιγουντιανό πεδίο. Η Ακαδηµία τής χάρισε 6 οσκαρικές υποψηφιότητες, µαζί και το περίοπτο βραβείο SAG (Σωµατείο Αµερικανών Ηθοποιών) καλύτερης ερµηνείας από το καστ σε ταινία -η πρώτη µη αγγλόφωνη που κερδίζει αυτή τη διάκριση- και τα βραβεία BAFTA και WGA (Σωµατείο Αµερικανών Σεναριογράφων) πρωτότυπου σεναρίου. Φαβορί στην κατηγορία της καλύτερης διεθνούς ταινίας, τα «Παράσιτα» αποτελούν τη µόνη σοβαρή απειλή για το «1917» όσον αφορά το Οσκαρ καλύτερης ταινίας. Αν συµβεί η έκπληξη, θα είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του θεσµού που µια µη αγγλόφωνη ταινία κερδίζει το κορυφαίο χρυσό αγαλµατίδιο της Αµερικανικής Ακαδηµίας Κινηµατογράφου.
Οπότε η µάχη θα δοθεί ανάµεσα σε ένα φιλµ µε παραδοσιακό αντιπολεµικό µήνυµα και ένα ασιατικό κινηµατογραφικό επίτευγµα µε κοινωνική συνείδηση. Αν επικρατήσει το χολιγουντιανό κατεστηµένο των µελών της Ακαδηµίας (στην πλειονότητά τους λευκοί µεσήλικες άνδρες – ακριβώς, δηλαδή, το κοινό που λατρεύει την αδρεναλίνη και την παράδοση), τότε θα έχουµε… «1917». Αν όχι, θα µιλάµε για ιστορικό θρίαµβο των «Παρασίτων».
Στην πρόσφατη ιστορία των βραβείων της Ακαδηµίας, µόνο µία φορά, το 2016, συνέπεσαν το Οσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας, όταν ο Γκιγιέρµο ντελ Τόρο κέρδισε και τα δύο για τη «Μορφή του νερού». Φέτος, µε την ανατροπή να καραδοκεί στη στήριξη των ψηφοφόρων στα «Παράσιτα», ο Σαµ Μέντες είναι το αδιαφιλονίκητο φαβορί στην κατηγορία της σκηνοθεσίας και µοιράζεται την ίδια εδραιωµένη οσκαρική προοπτική µε αυτές των Χοακίν Φίνιξ («Joker»), Ρενέ Ζελβέγκερ («Judy»), Μπραντ Πιτ («Κάποτε στο… Χόλιγουντ») και Λόρα Ντερν («Ιστορία γάµου») στις κατηγορίες των ερµηνειών – α’ ανδρικού και α’ γυναικείου ρόλου, καθώς και β’ ανδρικού και β’ γυναικείου ρόλου, αντίστοιχα.
Η σύντοµη κούρσα των φετινών Οσκαρ δεν κατάφερε να ανατρέψει τα προκαθορισµένα φαβορί στις ερµηνείες, µε µόνη εξαίρεση τη Λόρα Ντερν που έκλεψε την αίγλη της Τζένιφερ Λόπεζ, η οποία έχασε γρήγορα την οσκαρική της δυναµική για τις «Επικίνδυνες κυρίες» βγαίνοντας εκτός παιχνιδιού.
Χρυσάφι στα ταμεία
Το «Joker», από την άλλη, ταινία της σεζόν µε πάνω από 1 δισεκατοµµύριο δολάρια στο παγκόσµιο box office και τον Χρυσό Λέοντα της Βενετίας περίοπτο επιστέγασµα της σύµπραξης του Χοακίν Φίνιξ και του σκηνοθέτη Τοντ Φίλιπς, έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις για τον τρόπο που χειρίζεται τη βία. Παρά το αµφιλεγόµενο περιεχόµενό της, η ταινία προπορεύεται στην κούρσα των Οσκαρ µε 11 υποψηφιότητες και «σίγουρη» την ανάδειξη του πρωταγωνιστή Φίνιξ σε ηθοποιό της χρονιάς.
Ωστόσο, η αντιπάθεια που συνήθως τρέφουν οι παραδοσιακοί ψηφοφόροι της Ακαδηµίας σε ταινίες µε δισυπόστατο µήνυµα θα της στερήσει τη µεγάλη νίκη και ας είχαν δηµιουργηθεί πρώιµες προσδοκίες ότι «χτυπάει» µέχρι και το Οσκαρ καλύτερης ταινίας. Η διεθνής επέλαση του «Joker» και η περίληψή του στην κατηγορία των καλύτερων ταινιών εδραιώνουν την εκτίµηση που τρέφει πλέον η Ακαδηµία στις ταινίες κοµιξικών καταβολών (έπειτα και από την αναγνώριση που είχε πέρυσι το «Black Panther»).
Από την άλλη, η όψιµη επιτυχία της αντιρατσιστικής σάτιρας «Τζότζο» του Τάικα Γουαϊτίτι (βραβεία διασκευασµένου σεναρίου από BAFTA και Σωµατείο Σεναριογράφων) που τρέχει ολοταχώς για Οσκαρ, σε αντίθεση µε το οσκαρικό momentum του «Ιρλανδού» του Μάρτιν Σκορσέζε (10 υποψηφιότητες) που δίχασε µε τη διάρκειά της και δεν έπεισε ερµηνευτικά (ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο αποκλείστηκε από τις υποψηφιότητες), αλλά και του νοσταλγικού «Κάποτε στο… Χόλιγουντ» του Κουέντιν Ταραντίνο, που ατόνησαν, δείχνει ότι όσο πιο αργά µπει µια ταινία στην οσκαρική κούρσα, τόσο περισσότερα θα είναι και τα οφέλη της. Οι περισσότερες εταιρείες στοιχηµάτων, πάντως, συµφωνούν ότι αν είναι να ποντάρετε «σίγουρα» µεταξύ των υποψηφίων στις 24 κατηγορίες της Ακαδηµίας, κάντε το στο «1917». Οι τολµηροί ρισκάρετε µε «Παράσιτα».
Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr