Χρυσές Σφαίρες 2020: Τιτανομαχίες στα μικρά Όσκαρ
Τα προγνωστικά, τα φαβορί και τα αουτσάιντερ, λίγο πριν από την απονομή των βραβείων, με το Netflix να κυριαρχεί στις υποψηφιότητες έχοντας κερδίσει 34 συνολικά🕛 χρόνος ανάγνωσης: 9 λεπτά ┋
Προάγγελος των Όσκαρ, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι επιλογές των μόλις 90 δημοσιογράφων -ψηφοφόρων τους συμβαδίζουν πάντα με τις επιλογές των πολυάριθμων – πάνω από 9.000 – μελών της Ακαδημίας Κινηματογράφου, οι Χρυσές Σφαίρες της Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου στο Χόλιγουντ απονέμονται σήμερα για 77η χρονιά, με οικοδεσπότη για πέμπτη φορά το «κακό παιδί» της βρετανικής κωμωδίας Ρίκι Τζερβέις.
Με το Netflix να κυριαρχεί στις υποψηφιότητες έχοντας κερδίσει 34 συνολικά (έχει από 17 τόσο στις κινηματογραφικές όσο και στις τηλεοπτικές κατηγορίες), η μάχη επικεντρώνεται στη δυναμική των Κουέντιν Ταραντίνο και Μάρτιν Σκορσέζε, ενώ ο Νοτιοκορεάτης σκηνοθέτης Μπονγκ Τζουν Χο («Παράσιτα») και ο «Joker» των Τοντ Φίλιπς και Χοακίν Φίνιξ καραδοκούν για το σοκ της βραδιάς.
Σε αυτό το τοπίο ξεκινά και η λαμπερή κούρσα των βραβεύσεων μέχρι το απόγειο της απονομής των Όσκαρ στις 9 Φεβρουαρίου. Το πρόβλημα όμως με τις Χρυσές Σφαίρες είναι ότι ποτέ δεν μπορεί να προβλεφθεί με σιγουριά τι πρόκειται να συμβεί. Τα προγνωστικά βασίζονται στην γενική τάση και αίσθηση που υπάρχει στον σκληρό πυρήνα του Χόλιγουντ πριν από κάθε απονομή μια και τα μέλη της Ένωσης των Ξένων Ανταποκριτών κρατούν επτασφράγιστο μυστικό τις προτιμήσεις τους. Επίσης, ο διαχωρισμός των υποψηφιοτήτων στις κατηγορίες του δράματος και της κωμωδίας-μιούζικαλ επιτρέπει και την απλόχερη διασπορά των βραβείων, κάτι που δεν ισχύει στα Όσκαρ όπου και συμπτύσσονται οι πιθανότητες των υποψηφίων.
Και κάτι ακόμα: η ίδια η τελετή απονομής μπορεί ανά πάσα στιγμή να «ξεφύγει» επικίνδυνα με μια κόντρα σε όλα βράβευση ή έναν μεθυσμένο βραβευμένο στη σκηνή να προκαλεί με τον λόγο του έκπληξη, αμηχανία, ντροπή... Φέτος που επανέρχεται στη σκηνή του Hilton Beverly Hills Hotel για πέμπτη φορά ο πολέμιος της πολιτικής ορθότητας Ρίκι Τζερβέις περιμένουμε να τσαλακωθεί λίγο παραπάνω και το παραδοσιακό χολιγουντιανό γκλάμουρ.
Τι γίνεται όμως με τα μερίδια των διακρίσεων φέτος; Οι έξι υποψηφιότητες που κέρδισε η δραμεντί «Ιστορία Γάμου» του Νόα Μπόμπακ (καλύτερη ταινία-δράμα, α΄ γυναικείος ρόλος-δράμα για την Σκάρλετ Γιόχανσον, α΄ ανδρικός ρόλος-δράμα για τον Άνταμ Ντράιβερ, β΄ γυναικείος ρόλος για τη Λόρα Ντερν, καλύτερο σενάριο για τον Νόα Μπόμπακ, μουσική για τον Ράντι Νιούμαν) και οι πέντε του γκανγκστερικού έπους «Ο Ιρλανδός» του Μάρτιν Σκορσέζε (καλύτερη ταινία-δράμα, σκηνοθεσία, β΄ ανδρικός ρόλος για τους Αλ Πατσίνο και Τζο Πέσι, καλύτερο σενάριο για τον Στίβεν Ζέιλιαν) στις κινηματογραφικές κατηγορίες καθώς και η πρωτοπορία των σειρών «The Crown» και «Unbelievable», που έχουν από τέσσερις υποψηφιότητες οδηγώντας την κούρσα του θεσμού στο τηλεοπτικό πεδίο, καθιστούν ισχυρή την επικράτηση του Netflix.
Στον αντίποδα, η μαύρη κωμωδία «Κάποτε στο Χόλιγουντ» του Ταραντίνο, υπό τη σκεπή του στούντιο της Columbia Pictures, μετρά ακριβώς πέντε υποψηφιότητες (καλύτερη ταινία-κωμωδία ή μιούζικαλ, σκηνοθεσία και σενάριο για τον Κουέντιν Ταραντίνο, α΄ ανδρικός ρόλος – κωμωδία ή μιούζικαλ για τον Λεονάρντο ΝτιΚάπριο, β΄ ανδρικός ρόλος για τον Μπραντ Πιτ), με αυτές του «Ιρλανδού», ωστόσο η μάχη θα κριθεί στα σημεία, καθώς η πρώτη ταινία διεκδικεί τα πρωτεία στην κωμωδία και η δεύτερη στο δράμα.
Πιο αναλυτικά, τα προγνωστικά δείχνουν στην κατηγορία του δράματος επικράτηση του «Ιρλανδού» ή εναλλακτικά της «Ιστορίας γάμου» που προπορεύεται κιόλας με τις περισσότερες υποψηφιότητες. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι πρόκειται για ένα θεσμό που μας έχει σοκάρει πολλές φορές με τις επιλογές του κρίνοντας από τη σκοπιά του κοινού και όχι των κριτικών. Τα παραδείγματα πολλά: το φετινό σνομπάρισμα του Ρόμπερτ Ντε Νίρο για την ερμηνεία του στον «Ιρλανδό», η μία και μοναδική φετινή υποψηφιότητα του «Game Of Thrones» (για τον σταρ Κιτ Χάρινγκτον), αλλά και η περσινή απονομή της Χρυσής Σφαίρας στη μουσική βιογραφία «Bohemian Rhapsody» έναντι του φαβορί «Ένα αστέρι γεννιέται».
Άρα, ας κοιτάμε προς τα…αριστερά γιατί το «Joker» - η ταινία που κατέκτησε και τον Χρυσό Λέοντα της Βενετίας – καραδοκεί ως το δράμα-δυναμίτης του 2019, που μετρά πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια εισπράξεις παγκοσμίως. Το πολεμικό έπος «1917» του Σαμ Μέντες και η παπική βιογραφία «Οι δύο Πάπες» του Φερνάντο Μεϊρέγιες συμπληρώνουν την κατηγορία των δραματικών ταινιών, χωρίς όμως να έχουν τη δυναμική να κατακτήσουν το μεγάλο βραβείο.
Στην κατηγορία της σκηνοθεσίας έχουμε αληθινή Τιτανομαχία. Ο Μάρτιν Σκορσέζε που έχει κερδίσει τρεις φορές στο παρελθόν Χρυσή Σφαίρα αντιμετωπίζει τον Κουέντιν Ταραντίνο που δεν έχει κερδίσει ποτέ Χρυσή Σφαίρα σκηνοθεσίας, ενώ και οι δύο μαζί τον ανερχόμενο δυναμικά Μπονγκ Τζουν Χο, που με τα βραβευμένα με τον Χρυσό Φοίνικα «Παράσιτά» του βρίσκεται εντός των κορυφαίων λιστών του 2019. Οι πιο τολμηροί αναλυτές τού δίνουν μέχρι και το Όσκαρ της σκηνοθεσίας. Για την ώρα, πάντως, τα «Παράσιτα», είναι δύσκολο να χάσουν την Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.
Στην κατηγορία του σεναρίου ο Νόα Μπόμπακ – που δεν είναι υποψήφιος στην κατηγορία της σκηνοθεσίας - φαίνεται ισχυρός αντίπαλος έχοντας γράψει στην «Ιστορία γάμου» ένα διαζύγιο που ράγισε καρδιές με ένα λεπτομερώς αναπτυγμένο, πολυεπίπεδο στόρι. Έχει όμως ισχυρό ανταγωνισμό από τον δύο φορές βραβευμένο στο παρελθόν Ταραντίνο (την κατηγορία συμπληρώνουν οι Άντονι ΜακΚάρτεν του «Οι δύο Πάπες», Στίβεν Ζέϊλιαν του «Ιρλανδού» και Μπονγκ Τζουν Χο και Τζιν Γουόν Χαν των «Παρασίτων») για το «Pulp Fiction» και το «Django, ο τιμωρός». Λογικά, ο ανυπότακτος προβοκάτορας του Χόλιγουντ θα φύγει από την απονομή με το βραβείο καλύτερης κωμωδίας, – το πρώτο του στην ιστορία του θεσμού - καθώς το «Κάποτε στο…Χόλιγουντ» θεωρείται αδιαφιλονίκητο φαβορί απέναντι στις ταινίες «Με λένε Dolemite!», «Τζότζο», «Στα μαχαίρια» και «Rocketman».
Στις κατηγορίες των ηθοποιών τα φαβορί και τα αουτσάιντερ είναι πιο ξεκάθαρα, με τις κορυφαίες ερμηνείες των Ρενέ Ζελβέγκερ στη βιογραφία της Τζούντι Γκάρλαντ στο «Judy» και του Χοακίν Φίνιξ στο «Joker» να αποτελούν τα σίγουρα στοιχήματα. Η Ζελβέγκερ έχει μια άξια αντίπαλο στο πρόσωπο της Σκάρλετ Γιόχανσον («Ιστορία γάμου»), όμως η παθιασμένη ερμηνεία της ως Γκάρλαντ στο φινάλε της ζωής της την έχει καταστήσει νικήτρια πριν την επίσημη έναρξη της οσκαρικής σεζόν. Την κατηγορία του δράματος συμπληρώνουν, ακόμη, οι Σαρλίζ Θέρον («Βόμβα»), Σίνθια Ερίβο («Harriet») και Σίρσα Ρόναν («Μικρές κυρίες»).
Εκπληκτικό κινηματογραφικό σερί είχε το 2019 και ο Άνταμ Ντράιβερ πρωταγωνιστώντας μεταξύ άλλων στην «Ιστορία γάμου» και στο νέο «Star Wars». Όμως ο συνυποψήφιός του στην κατηγορία του α΄ ανδρικού ρόλου σε δράμα, Χοακίν Φίνιξ, έπαιξε τον πιο εμπορικό και πολυσυζητημένο ρόλο της περασμένης χρονιάς. Οι συνυποψήφιοι τους στην ίδια κατηγορία Κρίστιαν Μπέιλ («Ford εναντίον Ferrari»), Αντόνιο Μπαντέρας («Πόνος και δόξα») και Τζόναθαν Πράις («Οι δύο Πάπες») θα μείνουν με την ικανοποίηση της αναγνώρισης των ερμηνειών τους (ειδικά ο δεύτερος που πήρε και το βραβείο ανδρικής ερμηνείας στις Κάννες).
Στον καλύτερο β΄ γυναικείο ρόλο η Τζένιφερ Λόπεζ, που ταιριάζει γάντι στον ρόλο της απατεώνισσας χορεύτριας σε strip club Ραμόνα, είναι η ιδανική επιλογή για τα γούστα των μελών των Χρυσών Σφαιρών, προσφέροντας έναν συνδυασμό ταλέντου και γκλάμουρ. Εξάλλου η ίδια έγινε στα 15 της Μις Χρυσή Σφαίρα κερδίζοντας στη συνέχεια τέσσερις φορές στην ιστορία του θεσμού. Η μεγάλη της αντίπαλος Λόρα Ντερν («Ιστορία γάμου») θα δείξει την ισχύ της στα Όσκαρ.
Στην κατηγορία του β΄ ανδρικού ρόλου η επικράτηση του Μπραντ Πιτ («Κάποτε στο…Χόλιγουντ»), που πρωτοκέρδισε Χρυσή Σφαίρα με τους «Δώδεκα πιθήκους» το 1996, θεωρείται δεδομένη κι ας έχει απέναντι του γίγαντες: Άντονι Χόπκινς για το «Οι δύο πάπες», Αλ Πατσίνο και Τζο Πέσι για τον «Ιρλανδό» και Τομ Χανκς για το «Ένας υπέροχος γείτονας».
Στις υπόλοιπες κατηγορίες ερμηνειών προβλέπεται μονομαχία στον α΄ γυναικείο ρόλο σε κωμωδία ανάμεσα στην οσκαρικών βλέψεων Ακουαφίνα («The Farewell»), που όμως δεν συμπεριελήφθη στις υποψηφιότητες των βραβείων του Σωματείου Ηθοποιών (SAG), και στην ανερχόμενη σταρ του νέου 007, που δεν είναι άλλη από την Άνα ντε Άρμας, πρωταγωνίστρια του εμπορικού σουξέ «Στα μαχαίρια».
Αντίστοιχα, στον α΄ ανδρικό ρόλο σε κωμωδία ο Λεονάρντο ΝτιΚάπριο, βραβευμένος με τρεις Χρυσές Σφαίρες ως σήμερα από ένα εντυπωσιακό σύνολο 11 υποψηφιοτήτων, μοιάζει το ασφαλές στοίχημα. Νιώθει όμως κοντά του ζεστή την ανάσα του Τάρον Έτζερτον που έχει τρέξει πολλές χιλιομετρικές αποστάσεις προώθησης της βιογραφίας του Έλτον Τζον «Rocketman» όπου πρωταγωνιστεί ευελπιστώντας να επαναλάβει μια νίκη όπως αυτή που πέτυχε ο Ράμι Μάλεκ πέρυσι με το «Bohemian Rhapsody».
Όσο για τους φετινούς «πρέσβεις» των Χρυσών Σφαιρών, αυτοί δεν είναι άλλοι από τους γιους του Πιρς Μπρόσναν, Ντίλαν και Πάρις. Το τιμώμενο πρόσωπο είναι ο αγαπημένος του παγκόσμιου κοινού Τομ Χανκς, που θα λάβει το βραβείο καριέρας Cecil B. DeMille.
Η τελετή απονομής θα προβληθεί ζωντανά από το συνδρομητικό κανάλι Novacinema 1 τα ξημερώματα της Δευτέρας για την Ελλάδα.
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr