Έλεν Μίρεν: Οι άνθρωποι είναι τίμιοι μέχρι να μεταμορφωθούν σε τέρατα
Η «βασίλισσα» της μεγάλης οθόνης μιλά για το φιλμ «Ένας καλός ψεύτης», για τη σχέση της με τον συμπρωταγωνιστή της Ίαν ΜακΚέλεν και εξηγεί γιατί της αρέσουν οι ιστορίες μυστηρίου🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋
Ο Ρόι Κόρτνεϊ, επιδέξιος επαγγελματίας απατεώνας που ζει σε μια μικρή αγγλική πόλη, ετοιμάζεται για το τελευταίο μεγάλο κόλπο της συνταξιοδότησής του: την εξαπάτηση της γοητευτικής χήρας Μπέτι ΜακΛίς της οποίας η περιουσία αξίζει εκατομμύρια λίρες. Η περίπτωση όμως της ηλικιωμένης Μπέτι θα αποδειχτεί πολύ πιο περίπλοκη από ότι αρχικά υπολόγιζε ο Ρόι στο αγωνιώδες θρίλερ «Ένας καλός ψεύτης», κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος «The Good Liar» (εκδόσεις Penguin) του Νίκολας Σιρλ.
Με τους κορυφαίους Άγγλους πρωταγωνιστές Έλεν Μίρεν και Ίαν ΜακΚέλεν για πρώτη φορά μαζί μπροστά από την κάμερα, ο οσκαρικός σκηνοθέτης Μπιλ Κόντον («Σικάγο», «Dreamgirls») επικεντρώνεται στην τέχνη της εξαπάτησης και τις πολλαπλές μυστικές διαδρομές της στη ζωή σε ένα κινηματογραφικό ναρκοπέδιο ίντριγκας, κινδύνου και προδοσίας.
Τι μυστικά κρύβουμε, πόσο σκοτεινή είναι η ανθρώπινη φύση - αναρωτιέται εδώ ο Κόντον πατώντας στην παράδοση του χιτσκοκικού θρίλερ και του μακάβριου χιούμορ, έχοντας για τέταρτη φορά τον ΜακΚέλεν ως πρωταγωνιστή (σκηνοθέτης και ηθοποιός έχουν συνεργαστεί ξανά στο «Θεοί και δαίμονες» που χάρισε στον Κόντον Όσκαρ διασκευασμένου σεναρίου, στο δράμα μυστηρίου «Ο κύριος Χολμς» αλλά και στο παραμυθένιο μιούζικαλ της Disney «Η πεντάμορφη και το τέρας»).
Αν και ο ΜακΚέλεν είναι αυτός που υποδύεται τον θύτη, η Μίρεν του κλέβει την παράσταση υποδυόμενη μια πλούσια χήρα που δείχνει να κρύβει αριστοτεχνικά τα δικά της μυστικά. Στις δικές της «σκιές» όπως και στο σκοτεινό παρελθόν του άντρα που επιχειρεί να την εξαπατήσει κρύβεται όλο το ζουμί της ιστορίας καθώς η ταινία δίνει το ίδιο αντικειμενικό βάρος στους δύο αντιμαχόμενους χαρακτήρες, ξεφεύγοντας από την επικεντρωμένη στον ανδρικό χαρακτήρα ματιά του βιβλίου του Νίκολας Σιρλ.
Στην παρακάτω συνέντευξη, η 74χρονη Έλεν Μίρεν, «βασίλισσα» της μεγάλης οθόνης με ένα Όσκαρ α΄ γυναικείου ρόλου που της έδωσε το στέμμα της βασίλισσας Ελισάβετ στον κινηματογράφο και στο θέατρο, μούσα του Πίτερ Μπρουκ και του Πίτερ Γκρίναγουεϊ, διαχρονικό sex symbol και ακούραστη σταρ χολιγουντιανών μπλοκμπάστερ, μιλάει για τον αγαπητό συνεργάτη και φίλο της Ίαν ΜακΚέλεν με τον οποίο πρωτοέπαιξε στον θεατρικό «Χορό του θανάτου» του Στρίντμπεργκ καθώς και για τους μυστικούς ρόλους που όλοι υποδυόμαστε.
Αν υποθέσουμε ότι έχετε ένα ή δύο κινηματογραφικά είδη που αγαπάτε σαν θεατής, το θρίλερ αγωνίας συγκαταλέγεται σε αυτά;
Ναι, σε γενικές γραμμές, είναι το είδος μου. Μου αρέσουν οι καλές ιστορίες, οι ιστορίες που σε ξαφνιάζουν με τα συναισθήματα που προκαλούν μέσα σου. Συχνά στις ταινίες, σκέφτομαι: «Ωχ, αυτός ή αυτή θα πεθάνει ή θα τα ξαναφτιάξουν….». Αναφέρομαι στις ταινίες στις οποίες έχεις την αίσθηση ότι ξέρεις από τις πρώτες σκηνές τι θα συμβεί σ’ ένα χαρακτήρα. Λατρεύω τα φιλμ που δεν σε αφήνουν να το κάνεις αυτό, που σε εκπλήσσουν συνεχώς. Όταν ψάχνω τι να δω στην τηλεόραση και πέφτω πάνω σε ένα καλό θρίλερ, μένω εκεί. Και μπορεί και να ξαναδώ και άλλες φορές την ίδια ταινία.
Πιστεύετε ότι όλοι έχουμε μυστικά, ανεξάρτητα από το ποιοι είμαστε;
Ναι, χωρίς καμία αμφιβολία. Και αυτό επειδή όλοι έχουμε μια ιδιωτική και μια δημόσια πλευρά, έτσι δεν είναι; Όλοι μας. Έχουμε τη δική μας ιδιωτική, εντελώς προσωπική πλευρά, αλλά και την οικογενειακή και την επαγγελματική πλευρά μας. Και νομίζω ότι όσον αφορά την προσωπική πλευρά μας, αναπόφευκτα κρατάμε κάποια μυστικά. Ίσως και μυστικά που καλά καλά δεν γνωρίζουμε ότι έχουμε, μυστικά που σχετίζονται με τα βαθιά κρυμμένα συναισθήματά μας.. Και τα οποία με κάποια ευκαιρία έρχονται στην επιφάνεια. Είμαστε πολύ περίπλοκα πλάσματα και κατά έναν τρόπο, κάποια στιγμή στη ζωή μας, όλοι λέμε ψέματα. Αυτό που εννοώ είναι ότι προσωπικά δεν λέω συνειδητά ψέματα, αλλά αναγκαστικά θα πω πολλά μικρά αθώα ψέματα μέσα σε μια μέρα - στον εαυτό μου όσο και σε άλλους ανθρώπους [γελάει].
Τι σας άρεσε στο χαρακτήρα της Μπέτι;
Μου άρεσε η ευφυΐα της, η γλυκύτητά της, η καλοσύνη, η ενσυναίσθησή της και η ευπρέπειά της. Αλλά βασικά μου άρεσε το ήταν καλά ενταγμένη ως χαρακτήρας μέσα στην ιστορία. Δεν είναι ξένη προς την ιστορία. Καθώς η ιστορία ξεδιπλώνεται και να εξελίσσεται, δεν είναι σε δεύτερο πλάνο, όπως συμβαίνει πολύ συχνά με τους γυναικείους χαρακτήρες - ειδικά τους μεγάλους σε ηλικία γυναικείους χαρακτήρες. Η Μπέτι βρίσκεται στο επίκεντρο της ιστορίας. Αυτό το στοιχείο ακριβώς ήταν που με έκανε πραγματικά να θέλω να συμμετάσχω στην ταινία.
Στο ξεκίνημα μίας νέας σχέσης, όταν αποκτάς γρήγορα οικειότητα και εμπιστεύεσαι κατ’ ανάγκη τον άλλον, οι άνθρωποι μπορούμε εύκολα να εξαπατήσουμε και να εξαπατηθούμε. Συμφωνείτε?
Ναι, είναι εύκολο να καταχραστεί η εμπιστοσύνη των ανθρώπων. Ο άνθρωπος θέλει εκ φύσεως να εμπιστεύεται τους άλλους. Προσωπικά, είμαι απίστευτα εύπιστη, γεγονός που πολλές φορές νευριάζει τον σύζυγό μου (σ.σ. τον γνωστό σκηνοθέτη Τέιλορ Χάκφορντ). Αλλά μου φαίνεται ότι είναι ένας πολύ πιο ευχάριστος τρόπος για να ζήσεις τη ζωή σου παρά να είσαι διαρκώς δύσπιστος απέναντι στους ανθρώπους και τα κίνητρά τους: να αναρωτιέσαι διαρκώς αν σου λένε την αλήθεια, αν θα έπρεπε πραγματικά ένα προϊόν να κοστίζει τόσο πολλά χρήματα, αν σε εξαπατούν με το τάδε νομοσχέδιο. Είναι εξαντλητικό. Είναι πολύ καλύτερα απλώς να μην είσαι διαρκώς καχύποπτος, και, ναι, περιστασιακά να την πατάς. Αλλά ως επί το πλείστον, στην πραγματικότητα, οι άνθρωποι είναι πολύ, πολύ τίμιοι... Μέχρι να μεταμορφωθούν σε απόλυτα τέρατα.
Η χημεία μεταξύ των ηθοποιών είναι ζωτικής σημασίας για μια τέτοια ταινία. Πώς θα περιγράφατε τη σχέση σας με τον Ίαν ΜακΚέλεν κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων;
Νομίζω ότι η σχέση μου με τον Ίαν είναι βασισμένη σε πολλά επίπεδα, που υπάρχουν μόνο αν έχει ζήσει κανείς μία ζωή όπως η δική μου ή του Ίαν. Και οι δύο ξεκινήσαμε ως ηθοποιοί του κλασσικού θεάτρου, υψηλού επιπέδου. Και ζήσαμε και εργαστήκαμε στο θέατρο για πολλά χρόνια. Επίσης, και οι δύο είχαμε πολύ σημαντικές κινηματογραφικές σταδιοδρομίες, δουλέψαμε στην τηλεόραση και σε ταινίες, για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Έχουμε συνεργαστεί μόνο μία φορά στο παρελθόν, και αυτό ήταν στο Μπρόντγουεϊ, αλλά έχουμε κινηθεί στους ίδιους χώρους για μεγάλο διάστημα. Η κοινή μας προέλευση έβαλε γερά θεμέλια στη σχέση μας.
Θα μπορούσατε να κάτσετε οι δυο σας και να χαλαρώσετε και να γελάσετε μαζί έπειτα από μια έντονη σκηνή;
Ω, μπορώ πάντα να χαλαρώνω και να γελάω. Θέλω να πω, υπάρχουν ορισμένες σκηνές και ορισμένες ταινίες, από τις οποίες δεν μπορείς να ξεφύγεις εύκολα, ψυχολογικά. Πρέπει να κρατηθείς μέσα στον ρόλο - στο συναίσθημα και την ψυχολογία του -, ωστόσο προσπαθώ να μην κουβαλώ τον κόσμο μιας ταινίας στο σπίτι μου. Ούτε καν στο τρέιλέρ μου! Υπάρχουν ρόλοι ιδιαίτερα απαιτητικοί για χάρη των οποίων πρέπει να είσαι συγκεντρωμένος σε αυτούς για ορισμένο χρονικό διάστημα. Προκειμένου να γίνει, πρέπει να ηρεμώ, να βρίσκω τη γωνιά μου, να ξαναδιαβάζω ήρεμα τις ατάκες μου, να ησυχάζω. Κάποιοι άλλοι ρόλοι σου επιτρέπουν να μιλήσεις άνετα, να γελάσεις, να περάσεις καλά, και στη συνέχεια να επιστρέψεις στο γύρισμα. Στην περίπτωση της Μπέτι, υπήρχαν μικρά, απαιτητικά κομμάτια του ρόλου μου, όπου έπρεπε να διατηρήσω την ψυχολογία στην οποία είχα μπει. Και άλλα κομμάτια, που ήταν καλύτερο να μην τα πολυσκέφτομαι μετά.
- Η ταινία «Ένας καλός ψεύτης» του Μπιλ Κόντον με πρωταγωνιστές τους Έλεν Μίρεν, Ίαν ΜακΚέλεν, Ράσελ Τόβι και Τζιμ Κάρτερ, βγαίνει στις αίθουσες στις 14 Νοεμβρίου από την Tanweer.
Αυτονόητη η κυκλοφορία τρένων μόνο στα τμήματα με έγκριση ασφαλείας - Νέα πρόστιμα σε ΟΣΕ και Hellenic Train
«Βαθμό» στους...καθηγητές τους θα βάλουν οι φοιτητές - Θα κρίνουν τον τρόπο διδασκαλίας, τη μεταδοτικότητα και την προθυμία
Απίστευτη καταγγελία: Πήραν το 100 για περιστατικό κλοπής και αρνήθηκε να πάει - «Μας είπαν δεν μπορούν να έρθουν»
Από τη Μαρία Κάλλας στον Στέλιο Καζαντζίδη και τον Γκαμπίτο: Βιογραφίες που φωτίζουν το χθες και εμπνέουν το σήμερα
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr