Βασίλης Μαρματάκης: Ο Έλληνας πίσω από τις πιο διάσημες αφίσες ταινιών
Έχει συνεργαστεί κατά κόρον με τον Γιώργο Λάνθιμο🕛 χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά ┋
«Ο θάνατος του Ιερού Ελαφιού» και «Η Ευνοούμενη» έχουν δύο κοινά: το πρώτο είναι πως τις έχει σκηνοθετήσει αμφότερες ο Γιώργος Λάνθιμος και δημιούργησαν πολλή συζήτηση στο διεθνές πολιτιστικό γίγνεσθαι. Το δεύτερο και λιγότερο γνωστό στο ευρύ κοινό είναι ότι τις αφίσες προώθησης τις έχει σχεδιάσει ο Βασίλης Μαρματάκης.
O καλλιτέχνης έχει τη βάση του στην Αθήνα και έχει σχεδιάσει τις αφίσες σχεδόν για όλες τις ταινίες του διεθνώς αναγνωρισμένου σκηνοθέτη Λάνθιμου. Αυτό που θεωρείται επιτυχία στην περίπτωση του Μαρματάκη, είναι ότι έχει καταφέρει να αποδώσει με τα σχέδιά του το «σκοτάδι» και το «παράλογο» που χαρακτηρίζουν τις ταινίες του Έλληνα σκηνοθέτη, παράλληλα όμως αποτυπώνει εύστοχα και την «τροφή για σκέψη» που επιδιώκει με τα φιλμ του ο Λάνθιμος.
Μιλώντας στο culturetrip.com, ο Βασίλης Μαρματάκης δηλώνει: «Ως παιδί, συνήθιζα να δημιουργώ εξώφυλλα για όλες τις μουσικές κασέτες μου και να φτιάχνω κολάζ για να καλύπτω τα σχολικά βιβλία μου. Επομένως υποθέτω πως αυτές ήταν οι πρώτες μου προσπάθειες στη σύνθεση». Αφού έφυγε από την Ελλάδα για να σπουδάσει στο Λονδίνο, ο Μαρματάκης επέστρεψε στην Αθήνα και εργάστηκε ως καλλιτεχνικός διευθυντής. Εργαζόταν σε μια διαφημιστική εταιρεία όταν γνώρισε τον Γιώργο Λάνθιμο, οπότε και τελικά συνεργάστηκαν για πρώτη φορά στην ταινία «Κυνόδοντας» (2009), το πρώτο ελληνικό φιλμ που επιλέχθηκε για το Φεστιβάλ των Καννών, μετά από 10 χρόνια.
«Μοιραζόμαστε παρόμοια αισθητική όσον αφορά στο σχέδιο των αφισών. Επιπλέον, έχουμε αναπτύξει κατανόηση και σεβασμό ο ένας για τη δουλειά του άλλου», δηλώνει ο καλλιτέχνης και συμπληρώνει: «Μου δίνει χώρο να πειραματιστώ και δεν έχει απορρίψει ποτέ μια ιδέα ή ένα concept στο στάδιο του briefing». Εξάλλου, ο Βασίλης Μαρματάκης δεν έχει φτιάξει μόνο τις αφίσες για τις ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου. Στην «Ευνοούμενη» εργάστηκε και για τους τίτλους της ταινίας, για τους οποίους χρησιμοποίησε μια παραδοσιακή γραμματοσειρά μεν, αλλά με τρόπο λειτουργικό για ένα δράμα εποχής όπως αυτό.
Όσον αφορά για τα περιθώρια που δίνει η Ελλάδα και ειδικότερα η Αθήνα για δημιουργία, ο κ. Μαρματάκης αναφέρει: «Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, οι mainstream πελάτες έχουν πολύ λιγότερα λεφτά να διαθέσουν για design, οπότε είναι πολύ προσεκτικοί στο πώς τα ξοδεύουν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα λιγότερο πειραματική δουλειά και άρα πιο ευπώλητο design. Ωστόσο, όσο μεγαλώνω τόσο περισσότερο εκτιμώ την Αθήνα: τον μπλε ουρανό, τη θάλασσα, το καλό φαγητό. Οπότε η έδρα μου είναι στην Ελλάδα αν και συχνά νιώθω την ανάγκη να ξεφύγω, γι' αυτό ταξιδεύω στο εξωτερικό».
Η δουλειά του έχει δεχθεί διθυραμβικές κριτικές σε όλο τον κόσμο και αυτό μόνο χαρά τον γεμίζει. «Είναι υπέροχο. Ειδικά όταν βλέπω τις αφίσες παρούσες στους δρόμους. Έχει επίσης ενδιαφέρον να παρατηρώ σε διάφορες χώρες τις μικρές παραλλαγές του αρχικού έργου ή ακόμη και την πλήρη καταστροφή του», σημειώνει.
Ποια είναι η δική του αγαπημένη αφίσα, εκτός από εκείνες για τις ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου; Το πόστερ της ταινίας «Alps». «Εκτός από το συνολικό concept, μου αρέσει το μονόχρωμο μαύρο μελάνι, εκτυπωμένο σε φτηνό γκρι χαρτί και την "Κάν' το μόνος σου" (DIY) αισθητική των αντιγράφων».
Νέα όπλα και πυρηνικές απειλές - Πόσο άλλαξαν τα δεδομένα του πολέμου στην Ουκρανία σε μια εβδομάδα
«Κίνημα Δημοκρατίας» το όνομα του νέου κόμματος του Στέφανου Κασσελάκη
Μανούσος Μανουσάκης: Το τελευταίο «αντίο» στον σκηνοθέτη των μεγάλων επιτυχιών - Καταρρακωμένη η σύζυγός του
Ποιος φοβάται τη woke κουλτούρα;
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr