Animasyros 2021: Ενίσχυση των γυναικών στον χώρο του animation - Μεγάλη νικήτρια στα βραβεία του φεστιβάλ η Joanna Quinn
Η Άννα Κασιμάτη, η οποία είναι υπεύθυνη του Γραφείου Δημιουργική Ευρώπη MEDIA στην Ελλάδα, καθώς και του Γραφείου Έρευνας και Προγραμμάτων στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, μιλά στο ethnos.gr για την ίση πρόσβαση στη δημιουργία, στην παραγωγή και στις αμοιβές στον χώρο του κινουμένου σχεδίου🕛 χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά ┋
Το 14ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων Animasyros έριξε αυλαία την Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου, σε μία πανηγυρική τελετή λήξης που έλαβε χώρα στο ιστορικό Θέατρο Απόλλων. Η φετινή διοργάνωση τα είχε όλα: ένα πλούσιο πρόγραμμα με σχεδόν 200 ταινίες που αποτελούν την αφρόκρεμα του παγκόσμιου animation, επτά διαγωνιστικά προγράμματα, παραδοσιακά το διεθνές πανόραμα, δύο μεγάλα αφιερώματα, ταινίες με ανεξίτηλο οικολογικό και κοινωνικό στίγμα, αλλά και ταινίες ειδικά επιλεγμένες για παιδιά, πρωτότυπα εργαστήρια για όλες τις ηλικίες. Γιατί ο κόσμος των κινουμένων σχεδίων έχει τους δικούς του κανόνες και σε αυτόν χωρούν όλοι και όλες ισότιμα.
Ένα από τα θέματα που συζητήθηκαν στο τμήμα της Αγοράς, που συνεχίστηκε φέτος για 7η συνεχόμενη χρονιά, ήταν η γυναικεία καλλιτεχνική παραγωγή στον χώρο του animation. Ενώ, λοιπόν, οραματιζόμαστε έναν κόσμο όπου όλοι έχουμε ίση πρόσβαση στη δημιουργία, στην παραγωγή και στις αμοιβές στον χώρο του κινουμένου σχεδίου, τα αποτελέσματα των σχετικών μελετών δείχνουν ότι οι γυναίκες αντιμετωπίζουν μεγάλες προκλήσεις για να προσληφθούν, να χρηματοδοτηθούν ή να εξελιχθούν και να βραβευτούν.
Διαβάστε επίσης: Animasyros 2021: Ξεκίνησε και «βρέχει» ελευθερία - Έμπνευση και δημιουργία εν μέσω πανδημίας στην Ελλάδα
Η Άννα Κασιμάτη είναι υπεύθυνη του Γραφείου Δημιουργική Ευρώπη MEDIA στην Ελλάδα, καθώς και του Γραφείου Έρευνας και Προγραμμάτων στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Είναι υπεύθυνη για την υλοποίηση, εκτέλεση, παρακολούθηση και τη διαχείριση εγκεκριμένων έργων στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ) και άλλων ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Είναι κάτοχος ΒΑ του Πανεπιστημίου του Coventry (Media Industries) και ΜΑ από το Πανεπιστήμιο City του Λονδίνου (Communication Policy Studies). Έχει 15 χρόνια εμπειρίας στην έρευνα και ανάλυσης στους τομείς του πολιτισμού και της οπτικοακουστικής πολιτικής.
«Όταν ξεκίνησα στον χώρο αυτό, η ιδέα της προώθησης για προγράμματα, σχετικά με τη γυναικεία χειραφέτηση και ισότητα των δύο φύλων, δεν υπήρχε. Αυτό έγινε σταδιακά την τελευταία δεκαετία και αυτή τη στιγμή όλο και περισσότερα ευρωπαϊκά προγράμματα σχεδόν το απαιτούν. Υπάρχουν προγράμματα, στα οποία ένας οργανισμός για να υποβάλλει αίτηση, θα πρέπει να έχει το Gender Equality Act. Είναι ένας κανονισμός που θα πρέπει να ισχύει σε κάθε οργανισμό ή εταιρεία που να διασφαλίζει την ισότητα των δύο φίλων και την έλλειψη των διακρίσεων λόγω του σεξουαλικού προσανατολισμού, θρησκευτικών πεποιθήσεων ή φυλής» αναφέρει η κυρία Κασιμάτη στο ethnos.gr.
Σήμερα, οι γυναίκες που εργάζονται στη βιομηχανία του animation, σύμφωνα με μελέτες, αποτελούν μονάχα το 20% έναντι των ανδρών σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ μέχρι στιγμής το ποσοστό στην Ελλάδα δεν έχει καταγραφεί. «Απ’ ότι έχουμε διαπιστώσει, μέσα στις πανεπιστημιακές σχολές υπάρχει ένας ίσος αριθμός γυναικών και αντρών. Δηλαδή το ενδιαφέρον στην αρχή είναι σε παρόμοιο επίπεδο και σταδιακά όταν βγαίνουν πλέον στην αγορά εργασίας, οι γυναίκες βρίσκουν όλο και λιγότερες ευκαιρίες για να εργαστούν σε θέσεις ευθύνης. Αυτό ισχύει σε όλο σχεδόν τον οπτικοακουστικό τομέα και δεν εξειδικεύεται μόνο στο animation. Είναι πιο δύσκολο να βρει μία γυναίκα χρηματοδότηση για να κάνει μια ταινία παρά ένας άντρας» τονίζει η Άννα Κασιμάτη και συμπληρώνει ότι αυτή η έλλειψη ευθύνης οφείλεται στο βαθύ πατριαρχικό πρότυπο και στην νοοτροπία που υπάρχει σε σχέση με τις ευκαιρίες που μπορεί να έχουν οι γυναίκες στον ιδιωτικό τομέα.
Ωστόσο, η κυρία Κασιμάτη είναι αρκετά αισιόδοξη για το μέλλον, λέγοντας ότι «το #Metoo σίγουρα έχει βοηθήσει για ν’ αρχίσουν και οι πολιτικοί να διαισθάνονται ότι πρέπει να εφαρμόσουν συγκεκριμένους κανόνες για να βοηθήσουν στην ισότητα των δύο φύλων. Η αλήθεια είναι ότι οι νόμοι υπάρχουν εδώ και πολλές δεκαετίες, αλλά τώρα πια βρίσκονται περισσότερο στη δημόσια συζήτηση και στην εφαρμογή τους. Για το μέλλον, οραματίζομαι -και το οποίο πραγματικά θέλω να έρθει σύντομα και να το βιώσετε εσείς ο ίδιος που είστε ένας πολύ νέος άνθρωπος αυτή τη στιγμή και όχι να φτάσουμε στα παιδιά ή τα εγγόνια σας- να μπορείτε να εργάζεστε σ' ένα περιβάλλον που όλοι θα είναι ισότιμοι, καθώς αυτό που έχει παρατηρηθεί, είναι πως φέρνει περισσότερο πλούτο, αξία, σύγχρονες ιδέες και εντέλει μία καλύτερη κοινωνία».
Τα βραβεία
Κατά τη διάρκεια της τελετής λήξης απονεμήθηκαν και τα βραβεία του Animasyros 2021. Την απονομή των Βραβείων πραγματοποίησε η Διευθύντρια του Animasyros, Μαρία Ανεστοπούλου. Το βραβείο της κατηγορίας του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος απονεμήθηκε ομόφωνα από την κριτική επιτροπή στην ταινία «Affairs Of The Art» της Joanna Quinn. «Ένα ταξίδι ζωής που έχουμε την τύχη να μοιραστούμε, μια εκπληκτική και χαρούμενη απεικόνιση ενός ελαττωματικού χαρακτήρα που μας θυμίζει τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος. Αυτός είναι ο πραγματικός, εμμονικός, εκκεντρικός κόσμος γεμάτος χαμένες ευκαιρίες, ένας χαρακτήρας που υποφέρει για χρόνια αλλά διαπιστώνει ότι δεν είναι ποτέ αργά για να κάνει μια νέα αρχή. Μια ταινία που μας δίνει ελπίδα».
Ειδική μνεία στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του Animasyros 14 απέσπασε η ταινία «Tie» της Alexandra Ramires. «Αυτή η μνεία πηγαίνει σε μια πολύ προσωπική και γοητευτική ταινία που διερευνά τη γλώσσα των κινουμένων σχεδίων και διευρύνει τη χρήση της φαντασίας, δημιουργώντας νέες μορφές απεικόνισης χαρακτήρων που είναι ταυτόχρονα συμβολικοί και αληθινοί. Ένα τεχνικά απαιτητικό οπτικό ποίημα που ρέει στην καρδιά μας και στη συνείδησή μας ως ανθρώπινα όντα».
Το Βραβείο Ευρωπαϊκών Αξιών #ThisIsEU πήρε η ταινία «La Prima Cosa» των Omar Al Abdul Razzak και Shira Ukrainitz, που διηγείται «ένα προσωπικό ταξίδι που γίνεται καθολικό. Η ενδιαφέρουσα ματιά ενός κλόουν που έχει κολλήσει μεταξύ της παράλογης κατάστασής του και του δράματος της περιοχής αποκαλύπτει μια νέα προοπτική σχετικά με αυτό το θέμα. Μια πηγή φωτός σε έναν σκοτεινό κόσμο».
Το πρώτο βραβείο του Φοιτητικού Διαγωνιστικού Τμήματος απονεμήθηκε στην ταινία «Have a nice dog» του Jalal Maghout, καθώς αποτελεί «μια εξαιρετική ταινία που αιχμαλωτίζει την απώλεια της αθωότητας μετά τον πόλεμο και τις συγκρούσεις, τόσο προσωπικές όσο και κοινωνικές, ξεπερνώντας τα γεγονότα της ιστορίας της, μέσω κάποιων εμπνευσμένων τεχνικών κινουμένων σχεδίων και σκηνοθετικών επιλογών». Την ειδική μνεία στην ίδια κατηγορία έλαβε η ταινία «Love, Dad» της Diana Cam Van Nguyen, που «χρησιμοποιεί με πολύ συγκινητικό τρόπο τη γλώσσα της ταινίας, της τέχνης, του ημερολογίου, της επιστολογραφίας και της αυτο-εξερεύνησης για να αφηγηθεί μια προβληματική σχέση μεταξύ ενός πατέρα και της κόρης του, διαλυμένη από τις κοινωνικές κατασκευές».
Στην κατηγορία Τηλεοπτικών και Κατά Παραγγελία Ταινιών, το πρώτο βραβείο κέρδισε η ταινία «Ilzuna Fair» του Sumito Sakakibara. «Η ταινία είναι μια εκπληκτική, ποιητική και συγκλονιστικά όμορφη ταινία, ένας ελεγειακός διαλογισμός σχετικά με το πως είναι να βρίσκεσαι ανάμεσα στη μνήμη και την εμπειρία, ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα, ένας κινούμενος σε αργή κίνηση πίνακας φτιαγμένος από εναλλακτικά νήματα αφηγηματικότητας, όπως ο ίδιος ο χρόνος». Η ειδική μνεία στην ίδια κατηγορία δόθηκε στην ταινία «Vanille» του Guillaume Lorin, καθώς «αμφισβητεί τα αποικιακά και εξωτικά στερεότυπα με παιχνιδιάρικο και περιπετειώδη τρόπο, επιτυγχάνοντας την απόκτηση ταυτότητας ενός σύγχρονου και εξαιρετικά υποβλητικού παραμυθιού μέσα από τον γρήγορο ρυθμό και την αψεγάδιαστη αισθητική του».
Το βραβείο του Διαγωνιστικού Τμήματος Animapride κέρδισε η ταινία «Anima», του Mahboobeh Mohammadzaki, γιατί «αποτυπώνει με μεγάλη ευαισθησία και δημιουργικότητα τη διαμάχη ενός ατόμου ανάμεσα στην εξωτερική του εμφάνιση και την πραγματική του φύση. Μια φύση που συνδέει και τελικά ξεπερνά έννοιες όπως η αρρενωπότητα και η θηλυκότητα και ταυτίζεται με την ελευθερία να βιώνουμε τον πραγματικό μας εαυτό». Ειδική μνεία απέσπασε η ταινία «Ιn Nature» της Marcel Barelli για την «πνευματώδη και προσιτή προσέγγιση σε ζητήματα σεξουαλικότητας στη φύση».
Το βραβείο K.ID.S απονεμήθηκε στην ταινία «Mum is pouring rain» του Hugo De Faucompret, καθώς αποτελεί μία ταινία «που μπορούν να ταυτιστούν πολλά παιδιά διαφόρων ηλικιών. Ταυτόχρονα περνάει πολύ σημαντικά μηνύματα και θίγει τη σχέση γονιών-παιδιών και πως καταφέρνουμε να ξεπερνάμε τις δυσκολίες της ζωής μας». Τιμητική αναφορά έγινε στο «Fly» του Carlos Gomez Mira Sagrado, μία ταινία που «ξεχωρίζει για την άρτια τεχνική animation καθώς και ότι δεν πρέπει να χάνουμε την ελπίδα και να μην φοβόμαστε να δοκιμάζουμε νέα πράγματα στη ζωή μας».
Το βραβείο του Ελληνικού Διαγωνιστικού Τμήματος απέσπασε η ταινία «From the Balcony» των Ιωάννα Σουλτάνη και Άρη Καπλανίδη, καθώς «απεικονίζει με πολύ δημιουργικό και δυναμικό τρόπο τη ζωή μιας γειτονιάς της εργατικής τάξης. Η ρεαλιστική και αναγνωρίσιμη πρωταγωνίστρια δεν αφήνει ποτέ τη θέση της, αλλά μπορεί να ιδωθεί από μπαλκόνια σε όλο τον κόσμο. Μια ζεστή, χιουμοριστική και δημοφιλής προσέγγιση στη δημιουργία ταινιών στην πιο αγνή της μορφή». Ειδική μνεία δόθηκε στην ταινία «Per Aspera» του Nika Lominatze. «Η χρήση του 3D σε μια προσωπική και διαισθητική αφήγηση που δίνει σάρκα και οστά στα λιγότερο επισκέψιμα μέρη της ανθρώπινης ψυχής, σε έναν ζοφερό και παράξενο κόσμο».
Το Βραβείο του Pitching Forum Agora Animasyros
Η Αγορά, φέτος, συνεργάστηκε με το παγκοσμίου φήμης Animation Studio Folimage και διοργάνωσε το Pitch Coaching Workshop, ένα 4ήμερο εργαστήριο προετοιμασίας, προσφέροντας τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες των επιλεγμένων projects στα pitch να προετοιμαστούν αποτελεσματικά, για να παρουσιάσουν το υπό εξέλιξη έργο τους στο κοινό και σε μια διεθνή επιτροπή από επαγγελματίες του animation.
Ο νικητής του Pitching Forum Agora Animasyros είναι ο Nicolas Fattouh, με την ταινία «The little blue house at the beach», ο οποίος θα φιλοξενηθεί για έναν μήνα, στις αρχές του 2022, στο Studio Folimage, στη Valence της Γαλλίας, ώστε να δημιουργήσει την ταινία του με τις παρεχόμενες από το στούντιο εγκαταστάσεις. «Η ταινία άγγιξε την κριτική επιτροπή σε πολλά διαφορετικά επίπεδα. Η ιστορία για τις οικογένειες είναι τέτοιοι ώστε πολλοί μπορούν να ταυτιστούν μαζί της. Τα εικαστικά ήταν δυνατά, ειδικά η χρήση αλατιού ως μεταφορά για το μίσος που διαβρώνει τις οικογενειακές σχέσεις από γενιά σε γενιά».
H βραδιά έκλεισε με ένα όμορφο πάρτι στην αυλή του Θεάτρου Απόλλων, όπου οι διοργανωτές, συνεργάτες, δημιουργοί, εθελοντές και φίλοι του φεστιβάλ έδωσαν νέο ραντεβού για τον Σεπτέμβριο του 2022 και το Animasyros 15!
Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr