Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου: Ξεκαθαρίζει τη θέση του για το Ειδικό Πρόγραμμα του ΥΠΠΟΑ
Με διευκρινιστική ανακοίνωση το ΕΚΚ απαντά στην Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών η οποία κατήγγειλε ως αδιαφανές το Ειδικό Πρόγραμμα Ενίσχυσης της Κινηματογραφικής Κοινότητας του υπουργείου Πολιτισμού🕛 χρόνος ανάγνωσης: 9 λεπτά ┋
Αφού το ΥΠΠΟΑ εξέδωσε αναλυτική ανακοίνωση για την πορεία ενίσχυσης των μέτρων του κινηματογραφικού χώρου, ενώ τα 25 animation που παίρνουν χρηματοδότηση έχουν γίνει γνωστά από τις 17 Ιουλίου, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) επανέρχεται στο θέμα καθώς διαχειρίζεται το πρόγραμμα των έκτακτων χρηματοδοτήσεων. Αιτία η ανοιχτή, καταγγελτική επιστολή της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών της 21η Ιουλίου που έκανε λόγο για επιπόλαιους και ανεύθυνους χειρισμούς στη διαδικασία υλοποίησης του προγράμματος με ευθείες βολές προς τη διοίκηση του ΕΚΚ.
«Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών εξέδωσε μια ανακοίνωση, με την οποία καταλογίζει στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου πολλά και διάφορα σχετικά με τη διαχείριση του Ειδικού Προγράμματος για την Ενίσχυση της Κινηματογραφικής Κοινότητας», αναφέρεται στην ανακοίνωση του Κέντρου Κινηματογράφου.
«Θα περίμενε λοιπόν κανείς να διαβάσει πράξεις, έργα και γεγονότα που να καταμαρτυρούν μια προφανή ολιγωρία, μια ασύγγνωστη αδιαφορία, μια αδιαμφισβήτητη ανευθυνότητα σχετικά με το έκτακτο χρηματοδοτικό πρόγραμμα για την ενίσχυση της ελληνικής κινηματογραφικής κοινότητας. Αντ’ αυτών, διαβάζει κανείς ότι το Ειδικό Πρόγραμμα Χρηματοδότησης έχει καθυστερήσει κατά 16 ημέρες από τον αρχικό προγραμματισμό!», συνεχίζει η ανακοίνωση.
Σύμφωνα με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το αμφισβητούμενο από την Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών χρηματοδοτικό πρόγραμμα του ΥΠΠΟΑ, ετοιμάστηκε και χρηματοδοτήθηκε μέσα στον πρώτο μήνα του lockdown. Το πρόγραμμα δέχθηκε πάνω από 1.300 αιτήσεις, το 65% των οποίων κατά την ημέρα λήξης της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων, αριθμός στον οποίο οφείλεται και η ολιγοήμερη καθυστέρηση, καθώς το Ε.Κ.Κ αναγκάστηκε να αφιερώσει λπαραπάνω ημέρες, αποκλίνοντας από τον αρχικό προγραμματισμό, για να διασφαλιστεί η ορθή διαχείριση του τεράστιου όγκου αιτήσεων.
«Όσοι εγκαλούν το ΥΠΠΟΑ και το Ε.Κ.Κ λοιπόν, καλό θα ήταν να έχουν αναγνώσει τους σχετικούς όρους της πρόσκλησης και να μην αναφέρονται σε ανακρίβειες, καθώς είναι απολύτως εσφαλμένη η αναφορά ότι: “για την επιλογή των σεναρίων της πρώτης φάσης και των προς παραγωγή σεναρίων της δεύτερης φάσης το Υπουργείο Πολιτισμού (θα) συνέστηνε ειδικές επιτροπές αξιολόγησης από άτομα εγνωσμένου κύρους.” Αν αναγνώσει κανείς σωστά την προκήρυξη του διαγωνισμού θα διαπιστώσει ότι για την πρώτη φάση η Επιτροπή Αξιολόγησης συγκροτείται από το Ε.Κ.Κ, ενώ για την δεύτερη φάση από το ΥΠΠΟΑ. Το δε ΥΠΠΟΑ έχει ανακοινώσει τις επιτροπές του ήδη από τον Απρίλιο.» σημειώνεται στην ανακοίνωση του Κέντρου.
Διευκρινίζονται ακόμα τα εξής: «Θυμίζουμε ότι η προθεσμία υποβολής ήταν στις 15 Ιουνίου. Εγκαίρως, στις 5 Ιουλίου, η Επιτροπή Αξιολόγησης του Ε.Κ.Κ κατέθεσε τις προτάσεις της στο ΔΣ του φορέα προς έγκριση, στο οποίο περιλαμβάνονται και τρεις διακεκριμένοι σκηνοθέτες με προεξάρχοντα τον κ. Κώστα Φέρρη. Μετά από ορθή σύσταση του Υπουργείου, αποφασίστηκε ο εξ υπαρχής τεχνικός επανέλεγχος των υποβληθέντων προτάσεων έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι έχουν συμπεριληφθεί όλες. Σε αυτή τη διαδικασία οφείλεται και η χρονική καθυστέρηση. Για το μικρό μήκος και το ντοκιμαντέρ, το Ε.Κ.Κ διαβίβασε τα αποτελέσματα της πρώτης φάσης στο ΥΠΠΟΑ προχθές. Αυτή η ολιγοήμερη καθυστέρηση ήταν απολύτως εύλογη, δικαιολογημένη και επιβεβλημένη για την διασφάλιση ορθής τήρησης διαδικασιών που εφαρμόζονται για πρώτη φορά και μάλιστα με τόσο μεγάλη συμμετοχή. Το ΥΠΠΟΑ ήδη ανακοίνωσε τις νέες προθεσμίες του προγράμματος και ενημέρωσε για τα επόμενα στάδια του διαγωνισμού. Για το animation, τα αποτελέσματα ανακοινώθηκαν ήδη.»
Η ανακοίνωση κλείνει σε ψηλούς τόνους: «Κατά τα άλλα, για μία επιστολή που ευθαρσώς επικαλείται φήμες, αρκείται κανείς στο να αναρωτηθεί πώς είναι δυνατόν χωρίς να έχουν ανακοινωθεί καν τα αποτελέσματα της πρώτης φάσης, να είναι πεπεισμένοι κάποιοι περί του διαβλητού της διαδικασίας. Εκτός εάν κρίνουν ότι μία εκ προοιμίου σπίλωση του προγράμματος θα εξυπηρετήσει εκ των υστέρων επιχειρήματά τους σε περίπτωση μη πρόκρισης ημετέρων τους».
Η ανοιχτή επιστολή της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών
Υποκρισία και έλλειψη σεβασμού προς τους κινηματογραφικούς δημιουργούς
Ανευθυνότητα ή ανικανότητα;
Τέλη Απριλίου η υπουργός Πολιτισμού ανακοίνωσε με τη μορφή προκήρυξης διαγωνισμού ένα ειδικό χρηματοδοτικό πρόγραμμα που είχε σκοπό να στηρίξει τους κινηματογραφικούς δημιουργούς και συντελεστές οι οποίοι έχουν πληγεί από την πανδημία και τις επιπτώσεις της. Το πρόγραμμα πρόβλεπε, σε πρώτη φάση, τη χρηματοδότηση συγγραφής 100 σεναρίων (50 για ταινίες μικρού μήκους και 50 για ταινίες ντοκιμαντέρ) με το ποσό των 2,500 ευρώ το καθένα.
Από τα σενάρια που θα επιλέγονταν στην πρώτη φάση θα εγκρίνονταν σε δεύτερη φάση τα 50 (25 μικρού μήκους και 25 ντοκιμαντέρ), των οποίων η παραγωγή και προώθηση πρόκειται να χρηματοδοτηθούν με 20.000 ευρώ η κάθε ταινία μικρού μήκους και με 30.000 ευρώ η κάθε ταινία ντοκιμαντέρ. Ο διαγωνισμός υποβολής προτάσεων άνοιξε στις 22 Απριλίου 2020 και οι αιτήσεις μπορούσαν να κατατεθούν μέχρι τις 15 Ιουνίου 2020. Ο διαγωνισμός πρόβλεπε επίσης, ότι την διαδικασία διεξαγωγής του θα αναλάβει το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ενώ για την επιλογή των σεναρίων της πρώτης φάσης και των προς παραγωγή σεναρίων της δεύτερης φάσης το Υπουργείο Πολιτισμού συνέστηνε ειδικές επιτροπές αξιολόγησης από άτομα εγνωσμένου κύρους.
Η αξιολόγηση των σεναρίων και η επιλογή των 100 προτάσεων της πρώτης φάσης (50 μικρού μήκους και 50 ντοκιμαντέρ), θα ξεκινούσε αμέσως μετά το πέρας της προθεσμίας υποβολής, των προτάσεων στις 15 Ιουνίου δηλαδή, και θα ολοκληρώνονταν εντός 20 ημερών, στις 5 Ιουλίου.
Αυτά μέχρι εδώ σήμερα 21 Ιουλίου 2020…
Οι κινηματογραφικοί δημιουργοί, σεναριογράφοι, σκηνοθέτες και παραγωγοί που μαστίζονται από χρόνια ανεργία, ανεργία που στο Οπτικοακουστικό φτάνει το 93% σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, και ζουν σε κατάσταση οικονομικής ένδειας, επαγγελματικής ανασφάλειας και δημιουργικής αβεβαιότητας, είδαν αυτόν το διαγωνισμό ως μια αχτίδα στη σκοτεινή πραγματικότητα…
Ο πρωτοφανής αριθμός σεναρίων που υποβλήθηκαν έγκαιρα και ξεπερνούσαν τα 1200 καταδεικνύει την πραγματικότητα της κατάστασης.
Πως όμως αντιμετώπισε την αγωνία χιλίων διακοσίων και πλέον δημιουργών, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι νέοι, το Υπουργείο Πολιτισμού που έχει την ευθύνη του διαγωνισμού;
Πρώτον. Γιατί μέχρι σήμερα 21 Ιουλίου δεν έχει ανακοινωθεί δημόσια καμία ‘’ειδική επιτροπή από άτομα εγνωσμένου κύρους’’ για την αξιολόγηση όλων των προτάσεων και την επιλογή των 100 σεναρίων;
Δεύτερον. Γιατί μέχρι σήμερα 21 Ιουλίου 2020 και παρότι έχει παραβιαστεί κατά 16 ημέρες η προθεσμία ανακοίνωσης των 100 σεναρίων που εγκρίθηκαν καμία σχετική ανακοίνωση δεν έχει γίνει;
Τα ερωτήματα που θέτουν οι 1200 και πλέον υποψήφιοι είναι πολλά, εύλογα και δικαιολογημένα..
- Ποιοι και πόσοι είναι αυτοί που έκριναν τις εργασίες του διαγωνισμού;
- Γιατί δεν ανακοινώθηκαν τα ονόματα και οι ιδιότητες εκείνων που έκριναν τον πνευματικό τους μόχθο; Προς τι αυτή η μυστικότητα;
- Γιατί ενώ έχουν παρέλθει 16 μέρες από την ημερομηνία που ο διαγωνισμός προέβλεπε την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της πρώτης φάσης αυτά δεν ανακοινώθηκαν ακόμα;
- Οι κρινόμενοι ανεξάρτητα από το αν η εργασία τους έχει εγκριθεί έχουν το δικαίωμα να λάβουν εγγράφως το σκεπτικό της έγκρισης ή της απόρριψης τους.
Κανείς ασφαλώς δεν θέλει να πιστέψει αυτά που ακούγονται πως το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, στο οποίο το Υπουργείο Πολιτισμού ανέθεσε τη διεκπεραίωση της διαδικασίας του διαγωνισμού, ανέλαβε και την ευθύνη κριτή της επιλογής των 100 σεναρίων της πρώτης φάσης από τα 1200 και πλέον που υποβλήθηκαν και αντί το Υπουργείο να ορίσει 3-4 επιτροπές, η διοίκηση του ΕΚΚ ανέθεσε στους υπαλλήλους του το ρόλο κριτικών επιτροπών!!!. Συζητείται επίσης η ανάμειξη στη διαδικασία επιλογής των 100 σεναρίων και του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης…
Συζητείται επίσης ότι το ΕΚΚ δεν κατόρθωσε να επιλέξει 100 και έστειλε στο Υπουργείο Πολιτισμού περί τις 500 και πλέον προτάσεις και το Υπουργείο τις επέστρεψε…
Αυτός είναι ο αδιάβλητος και διαφανής διαγωνισμός που προκηρύξατε κυρία Υπουργέ Πολιτισμού; Κανείς ακόμα και καλόπιστος δημιουργός δεν θα πιστέψει ότι ο διαγωνισμός αυτός είναι ένας δίκαιος διαγωνισμός και οι προτάσεις θα επιλεγούν με αξιοκρατικά κριτήρια. Σε κάθε περίπτωση η ελαφρότητα με την οποία χειρίζεται το Υπουργείο Πολιτισμού αυτόν το διαγωνισμό ξεπερνά τα όρια της ανευθυνότητας στη διαχείριση του δημόσιου χρήματος… Και αν οι φήμες που κυκλοφορούν έχουν βάση, αποδεικνύεται τότε η επιπολαιότητα της διοίκησης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου να αναλάβει όχι μόνο τις πρακτικές διαδικασίες του διαγωνισμού αλλά την κρίση 1200 και πλέον σεναρίων μέσα σε 20 μέρες, γεγονός που αποδεικνύει άγνοια του θέματος και ανικανότητα στη διεκπεραίωση μιας τόσο σοβαρής υπόθεσης. Αυτή η επιστολή εκφράζει την κραυγή αγωνίας των Ελλήνων κινηματογραφικών δημιουργών και την αμφισβήτησης τους στο Κράτος Δικαίου.
Θα επανέλθουμε…
Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr