Το καλώδιο ανεβάζει τη θερμοκρασία των ελληνοτουρκικών
Σε περίοδο έντασης φαίνεται να εισέρχονται οι ελληνοτουρκικές σχέσεις, καθώς η Άγκυρα με μια σειρά από κινήσεις επιχειρεί να απαντήσεις στις εξελίξεις🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋

Σε περίοδο έντασης φαίνεται να εισέρχονται οι ελληνοτουρκικές σχέσεις, καθώς η Άγκυρα με μια σειρά από κινήσεις επιχειρεί να απαντήσεις στις εξελίξεις, μετά και τις ανακοινώσεις ότι η αμερικανική Chevron κατέθεσε επίσημη προσφορά για έρευνα και γεωτρήσεις νότια της Κρήτης. Η ένταση έρχεται λίγες μόνο μέρες πριν Μητσοτάκης και Ερντογάν συναντηθούν στη Νέα Υόρκη, στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ.
Τελευταίο επεισόδιο της έντασης η έκδοση τουρκικής NAVTEX μέσω του σταθμού της Σμύρνης, με την οποία ανακοινώθηκε η πρόθεση της Άγκυρας για διεξαγωγή επιστημονικών ερευνών από το ωκεανογραφικό σκάφος «Πίρι Ρέις» σε θαλάσσιες περιοχές του Αιγαίου. Η τουρκική NAVTEX εκδόθηκε λίγες ημέρες μετά τις εξελίξεις στα νότια της Κρήτης, όπου η αμερικανική Chevron κατέθεσε επίσημη πρόταση για έρευνες σε δύο θαλάσσια οικόπεδα, αδιαφορώντας για τις τουρκικές αντιρρήσεις και το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο, αλλά και την ανακίνηση του ζητήματος της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου.
Σύμφωνα με την τουρκική ανακοίνωση, οι έρευνες πρόκειται να διαρκέσουν δέκα ημέρες και αφορούν θαλάσσια ζώνη που εκτείνεται δυτικά της Λέσβου, νότια της Χίου και μέχρι τη νησίδα Καλόγερος, η οποία βρίσκεται μεταξύ Χίου και Άνδρου. Αν και το «Πίρι Ρέις» έχει τεχνικά τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει τέτοιου είδους έρευνες, η κίνηση της Άγκυρας εγείρει σοβαρά ζητήματα αρμοδιότητας και κυριαρχίας, καθώς το μεγαλύτερο μέρος της προαναγγελθείσας πορείας του σκάφους αφορά περιοχές εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας και πλησίον ελληνικών χωρικών υδάτων. Παράλληλα, αμφισβητείται και η νομιμότητα έκδοσης της NAVTEX από τον τουρκικό σταθμό Σμύρνης, καθώς πρόκειται για περιοχή που καλύπτεται από την ευθύνη του ελληνικού σταθμού της Λήμνου.
Η αντίδραση της Αθήνας
Η ελληνική πλευρά απάντησε άμεσα με την έκδοση αντι-NAVTEX (154/25) από τον σταθμό Λήμνου, επισημαίνοντας ότι η τουρκική ανακοίνωση δεν έχει ισχύ, καθώς αναφέρεται σε περιοχή ελληνικής αρμοδιότητας. Η Αθήνα θα παρακολουθεί στενά την πορεία του τουρκικού σκάφους και παραμένει σε ετοιμότητα για τυχόν εξελίξεις επί του πεδίου.
Ιδιαίτερη σημασία αποδίδεται στο γεγονός ότι το «Πίρι Ρέις» αναμένεται να πλεύσει στην ευρύτερη περιοχή της νησίδας Καλόγερος, η οποία περιλαμβάνεται σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους σε μόνιμο πεδίο βολής των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, κάτι που εδώ και χρόνια προκαλεί την έντονη ενόχληση της Άγκυρας.

Το καλώδιο είναι το πραγματικό «αγκάθι»
Ωστόσο, το πραγματικό επίδικο δεν φαίνεται να είναι το πλοίο αλλά το υποθαλάσσιο καλώδιο ηλεκτρικής ενέργειας Λευκωσίας-Αθήνας, εκτιμάται στην Τουρκία. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει η φιλοκυβερνητική εφημερίδα Σοτζού, σε σημερινό της δημοσίευμα. «Η ένταση ανάμεσα στις δύο χώρες δεν φαίνεται να τελειώσει μέχρι να επιτευχθεί κάποιο τελικό αποτέλεσμα σχετικά με το υποθαλάσσιο καλώδιο ηλεκτρικής ενέργειας Λευκωσίας-Αθήνας. Και πραγματικά, ούτε η Άγκυρα ούτε η Αθήνα βρίσκονται κοντά σε συμφωνία σχετικά με το θέμα αυτό», εκτιμάται χαρακτηριστικά από την εφημερίδα, που χαρακτηρίζει το ζήτημα του καλωδίου ως το μεγάλο αγκάθι αυτή τη στιγμή στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, καθιστώντας δύσκολη την αποκλιμάκωση της έντασης στο Αιγαίο.
Το «καρφί» Μητσοτάκη

Το ζήτημα του καλωδίου αναμένεται να τεθεί από τον ελληνική πλευρά και στη συνάντηση που θα έχουν Μητσοτάκης - Ερντογάν, στη Νέα Υόρκη, στο περιθώριο της ΓΣ του ΟΗΕ. Η συνάντηση θα διεξαχθεί πιθανώς στις 24 Σεπτεμβρίου και εκεί οι δύο ηγέτες αναμένεται να συζητήσουν για όλα τα ανοικτά ζητήματα. Τον τόνο της ελληνικής πλευράς, πάντως, έδειξε σήμερα ο Έλληνας Πρωθυπουργός ο οποίος έστειλε σαφές μήνυμα ότι η Αθήνα υποστηρίζει μεν το κοινό ευρωπαϊκό αμυντικό πρόγραμμα SAFE, ξεκαθαρίζοντας, όμως ότι σε αυτο «δεν μπορούν να μετέχουν χώρες που απειλούν με πόλεμο μέλη της Ένωσης».
Ο αντίκτυπος της ομιλίας Τσίπρα σε ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, η απάντηση Φάμελλου για τα περί ιδιοτέλειας και ο υπερ-γουρλής Μαγειρίας που πήρε δώρο μια Ferrari
Από το Καστέλι μέχρι τον ΒΟΑΚ και το μετρό: Αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατ. ευρώ απειλούν μέχρι και να διπλασιάσουν το κόστος των μεγάλων έργων
Κακοκαιρία Byron: «Βροχή» τα 112 όλη τη νύχτα - Πώς θα κινηθούν οι καταιγίδες τις επόμενες ώρες
Αμετακίνητοι οι αγρότες στα μπλόκα - Ποιες κινήσεις εξετάζει η κυβέρνηση
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr




