Δεν βλέπω τώρα τελευταία κανέναν από την κυβέρνηση να προβάλει μέτρα καταπολέμησης της ακρίβειας. Αντίθετα, μέχρι και σε πανηγυρισμούς για αποκλιμάκωση του πληθωρισμού προχωρούσε το Μαξίμου και τα αρμόδια υπουργεία. Τα μαντάτα όμως είναι πολύ κακά για τα νοικοκυριά και τους καταναλωτές, παρά τις σημερινές ανακοινώσεις για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 50 ευρώ μικτά.
Η Τράπεζα της Ελλάδος αναθεώρησε την εκτίμησή της για το 2025 και προβλέπει ότι η χρονιά θα «κλείσει» με πληθωρισμό που θα αγγίξει το 3%. Παράλληλα, οι αρτοποιοί ανακοίνωσαν ότι το ρεύμα ακριβαίνει και θα αναγκαστούν να ανεβάσουν την τιμή του ψωμιού ακόμα και στο 1,40 ευρώ. Για να έχουμε όλη την εικόνα, το 2020 η φραντζόλα στοίχιζε 80 λεπτά.
Και προσέξτε κάτι ακόμα που υπολόγισε με απλά μαθηματικά φίλος οικονομολόγος. Τα 1.000 ευρώ του 2020, σήμερα αξίζουν λόγω πληθωρισμού μόλις 830 ευρώ. Έχουμε χάσει δηλαδή πάνω από το 17% του εισοδήματός μας.
Άκουσα τα νέα ηχητικά από τις επικοινωνίες το βράδυ του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη που έφερε στην δημοσιότητα το Open. Ακούγονται επιβάτες να συνομιλούν με το κέντρο της αστυνομίας, αλλά και αστυνομικοί να προσπαθούν να συνεννοηθούν. Φωνές, κραυγές, εκκλήσεις για βοήθεια, προσπάθειες για συντονισμό. Η απόλυτη φρίκη. Κανένας παρηγορητικός λόγος κάποιου κυβερνητικού δεν είναι ικανός να σβήσει αυτές τις μνήμες. Και απογοητεύομαι πολύ που δεν υπήρξε κατόπιν καμία σοβαρή ψυχολογική βοήθεια στους επιζώντες επιβάτες και στις οικογένειες των επιβατών. Το λέει και το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, αλλά στην κυβέρνηση περί άλλων τυρβάζουν.
Στο μεταξύ, παρακολουθώ τις άοκνες προσπάθειες της κυβέρνησης να δείξει πως θα ασχοληθεί σοβαρά με τους σιδηροδρόμους. Πρόσεξα πως η «αυτοψία» του Κωνσταντίνου Κυρανάκη, που πήρε το τρένο για Θεσσαλονίκη, προωθήθηκε έντονα από τον επικοινωνιακό μηχανισμό του Μαξίμου. Πρόκειται για τον ίδιο μηχανισμό που «έσπρωχνε» μερικές βδομάδες μετά την τραγωδία των Τεμπών, πως οι σιδηρόδρομοι είναι πάλι ασφαλείς. Θυμήθηκα επίσης το ολιγόλεπτο ταξίδι του Γιώργου Γεραπετρίτη με τρένο, αλλά και τον Χρήστο Σταϊκούρα, που και εκείνος πήγε μέχρι τη Θεσσαλονίκη με αμαξοστοιχία. Καλύτερα να λείπουν σήμερα οι κάμερες, οι φωτογραφίες και οι βαρύγδουπες δηλώσεις. Δεν έβγαλαν σε καλό.
Ο Εμανουέλ Μακρόν δρομολογεί μια ακόμα σύνοδο για την Ουκρανία, που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη κατά πάσα πιθανότητα. Και στο Μαξίμου περιμένουν επίσημη πρόσκληση από το «Ελιζέ», προκειμένου ο Έλληνας πρωθυπουργός να μεταβεί στο προεδρικό Μέγαρο των Παρισίων. Συνομιλητές μου στο Μαξίμου εμφανίζονταν βέβαιοι για τη συμμετοχή του Μητσοτάκη στην πέμπτη σύνοδο για το θέμα, γι αυτό και έβαλαν την συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου την Τετάρτη.
Μαθαίνω ότι η κατάσταση μέσα στο Μέγαρο Μαξίμου δεν λέει να καλυτερεύσει με τίποτα. Ο ένας κατηγορεί τον άλλον για διαρροές που γράφονται στα Μέσα. Το χειρότερο είναι ότι παρά την σαφή εντολή του πρωθυπουργού να σταματήσουν άμεσα τη φαγωμάρα, η πιάτσα όλη συνεχίζει να γίνεται αποδέκτης παραπολιτικών. Τα πιο έντονα την τελευταία περίοδο αφορούσαν καρφώματα για την επικοινωνιακή ομάδα. Αυτά είχαν αποδεκτές ανθρώπους του προέδρου Κυριάκου που ήταν από την πρώτη μέρα μαζί του. Άντε και καλά ξεμπερδέματα.
Νέο τηλεοπτικό «εμπάργκο» μαθαίνω ότι επιβλήθηκε στον συνήθως λαλίστατο υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη. Γι’ αυτό και έχει μέρες να εμφανιστεί στις τηλεοπτικές μας οθόνες.
Ο Άδωνις Γεωργιάδης, που λίγο έλειψε να βρεθεί εκτός κυβερνητικού σχήματος ακριβώς εξαιτίας των προκλητικών τηλεοπτικών του εμφανίσεων, «έφαγε» νέα απαγόρευση από το Μέγαρο Μαξίμου όπως μου μεταφέρουν διαδρομιστές.
Αυτό που με διαβεβαιώνουν οι ίδιοι διαδρομιστές που ξέρουν πρόσωπα και πράγματα, είναι πως τού διαμηνύθηκε ότι μπορεί να βγαίνει στον τηλεοπτικό «αέρα» μόνο για θέματα του υπουργείου του. Ο ίδιος βέβαια γνωρίζει πως αν «βγει» σε κάποια τηλεοπτική εκπομπή είναι δύσκολο να περιοριστεί στα θέματα υγείας. Γι’ αυτό και μοιράζει αρνήσεις.
Ζήσαμε να το δούμε και αυτό… Άδωνις να λέει όχι σε τηλεόραση. Μνήσθητί μου, Κύριε…
Για Αμερική πετάει αύριο ο Νίκος Ανδρουλάκης, προκειμένου να συμμετάσχει στις εκδηλώσεις της ομογένειας στη Νέα Υόρκη για την 25η Μαρτίου. Το ταξίδι του προέδρου του ΠΑΣΟΚ θα ξεκινήσει με συνάντηση με τον Αρχιεπίσκοπο Ελπιδοφόρο, ενώ θα παρευρεθεί και σε εκδηλώσεις της ομογένειας. Ο Νίκος Ανδρουλάκης δεν έχει επισκεφθεί ξανά την άλλη πλευρά του Ατλαντικού ως πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, ενώ αντικειμενικά μια τέτοια επίσκεψη σκοπό έχει και να του προσδώσει προφίλ «εν δυνάμει πρωθυπουργού». Την πτήση της επιστροφής θα τον πάρει την επόμενη εβδομάδα.
Βλέπω μια ιδιαίτερη έγνοια του Μαξίμου και κάποιων λίγων αρθρογράφων να σχολιάσουν την νέα παρέμβαση του Αλέξη Τσίπρα για τα εθνικά. Και αναρωτιέμαι, τον θεωρούν πράγματι υπολογίσιμο κίνδυνο σε περίπτωση που επιστρέψει, καθώς μπορεί να συσπειρώσει δυνάμεις διεσπαρμένες δυνάμεις του προοδευτικού χώρου; Ή μήπως θέλει να βρει έναν «μπαμπούλα» μπας και μαζευτούν τα υπολείμματα του «αντι-ΣΥΡΙΖΑ μετώπου» πίσω στη ΝΔ;
Κατά τις 20 Απριλίου αναμένεται πάντως να επιστρέψει ο Αλέξης Τσίπρας από τις ΗΠΑ, όπου βρίσκεται από την περασμένη Παρασκευή προσκεκλημένος του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ για να δώσει σειρά διαλέξεων και να συμμετάσχει σε συζητήσεις και εργαστήρια με καθηγητές και ερευνητές. Το Χάρβαρντ στην ανακοίνωση που εξέδωσε τον περασμένο Φεβρουάριο, επισήμαινε μάλιστα πως ο πρώην πρωθυπουργός θα βρεθεί τόσο στο Κέιμπριτζ της Μασαχουσέτης, όσο και στην Ουάσινγκτον. Κάτι μου λέει πως δεν αποκλείεται ο Αλέξη Τσίπρας εκεί να έχει και ενδιαφέρουσες συναντήσεις. Άνθρωπος που μιλάει κάθε μέρα μαζί του, μου ξεκαθάρισε πάντως γελώντας πως «ο Αλέξης ούτε επιστρέφει, ούτε φτιάχνει κόμμα, ούτε πρόκειται να πάει στις ΗΠΑ να πάρει “δαχτυλίδι”».
Στα Παρίσι βρέθηκε την Δευτέρα ο Στέφανος Κασσελάκης, όχι για ταξίδι αναψυχής ή για να ξεφύγει από την γκρίνια που ταλαιπωρεί το κόμμα του, αλλά για να συμμετάσχει στην Σύνοδο των «Δημοκρατών». Πρόκειται για το ευρωπαϊκό κόμμα που έχει φτιάξει ο κεντροδεξιός πρωθυπουργός της κυβέρνησης Μακρόν, Φρανσουά Μπαϊρού, που τον περασμένο Ιανουάριο μίλησε για «πλημμύρα μεταναστών» στη Γαλλία, υιοθετώντας την ρητορική της Λεπέν. Τέλος πάντων, ο «Στέφανος» φαίνεται να παράτησε τα πολύ αριστερά και τις επικλήσεις στον Ανδρέα Παπανδρέου και βρήκε φιλόξενη αγκαλιά στην κεντροδεξιά. Ένας φίλος, που κοιτάει πάντα τις λεπτομέρειες, μου έστειλε τη λίστα με τα εθνικά κόμματα που συναποτελούν τους «Δημοκράτες». Και είδα ότι από την Ελλάδα συμμετέχει από το 2016 η Ένωση Κεντρώων του Βασίλη Λεβέντη. Αν θα τον αντικαταστήσει ο Κασσελάκης στο κόμμα ή οι δύο πολιτικοί θα συνυπάρξουν υπό κοινή ευρωπαϊκή στέγη, δεν το γνωρίζει ακόμα ουδείς.
H υπόθεση τους Σαρακήνικου στη Μήλο, είναι απλά η κουρτίνα που κρύβει προς το παρόν την τεράστια «επενδυτική» έφοδο στο νησί. Μετά τον κορεσμό της Σαντορίνης και τον εκφυλισμό της Μυκόνου, μαθαίνω ότι οι «επενδυτές» έπεσαν με τα «μούτρα» πάνω στο νησί της Αφροδίτης.
Μεγάλοι όμιλοι – κάποιοι από τους οποίους είναι πασίγνωστοι – αγόρασαν και αγοράζουν εκτάσεις και μάλιστα τινές εξ αυτών είναι εμβληματικές.
Μεγάλος κατασκευαστικός όμιλος λοιπόν, που επεκτείνεται με ορμή και σε άλλους επιχειρηματικούς κλάδους, αγόρασε τα ιστορικά Θειορυχεία του νησιού στην ανατολική ακτή. Ένα βιομηχανικό μνημείο των αρχών του προηγούμενου αιώνα, που ανήκε στην οικογένεια Σβορώνου, θα ακουστεί σύντομα σαν μια μεγάλη αναπτυξιακή επένδυση και σίγουρα θα συζητηθεί.
Αλλά και σε άλλα σημεία της Μήλου, μου λένε ότι ισχυρά επιχειρηματικά ονόματα αγοράζουν μεγάλες εκτάσεις. Ιδιωτικό αεροπλάνο που μετέφερε εκπρόσωπο πασίγνωστης εφοπλιστικής οικογένειας που κατέχει και ξενοδοχειακές μονάδες, προσγειώθηκε προ καιρού στο νησί και περιηγήθηκε σε εκτάσεις – φιλέτα με σκοπό την αγορά τους.
Το ίδιο και στην πολυσύχναστη Πλαθιενα με τα τιρκουάζ νερά. Εκεί έγινε ήδη η αγορά όλης της περιοχής από επίσης γνωστό επιχειρηματικό σχήμα που δραστηριοποιείται, ξενοδοχειακά, στην Κρήτη, ωστόσο εκκρεμούν δύο μεγάλα αγροτεμάχια μπροστά στη θάλασσα, όπου εκεί αντιστέκονται ακόμη οι ιδιοκτήτες.
Η νέα ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών, έχει μπροστά της ένα μεγάλο στοίχημα. Ένα bing bang στο σύνολο του συστήματος μεταφορών στη χώρα, αρχής γενομένης φυσικά από τα τραίνα και παράλληλα σε υποδομές, στόλους κλπ.
Για την οδική ασφάλεια ωστόσο να σας πω, ότι δεν αρκούν οι νέοι σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι. Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα με την παλαιότητα του στόλου των ΙΧ αυτοκινήτων στην Ελλάδα και μαθαίνω ότι και αυτό θα αποτελέσει στοιχείο στην ατζέντα του Χρίστου Δήμα.
Είναι ολοφάνερο ότι υπάρχει επείγουσα ανάγκη για ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα απόσυρσης και ανανέωσης του στόλου επιβατικών και επαγγελματικών οχημάτων στην Ελλάδα, καθώς η χώρα διαθέτει έναν από τους πιο γηρασμένους στόλους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σύμφωνα με στοιχεία της ACEA (Ένωση Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), η μέση ηλικία των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα το 2023 ήταν 17,3 έτη, έναντι 12,3 ετών στην Ε.Ε.
Ο μέσος όρος ηλικίας είναι ακόμη υψηλότερος στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, τα λεωφορεία, τα σχολικά λεωφορεία και τα βαρέα φορτηγά, επιδεινώνοντας την οδική ασφάλεια και αυξάνοντας τον κίνδυνο ατυχημάτων, καθώς πολλά από αυτά τα οχήματα στερούνται σύγχρονων τεχνολογιών ασφάλειας και περιβαλλοντικών προδιαγραφών.
Η επικείμενη εξαγορά της Εθνικής Ασφαλιστικής από την Τράπεζα Πειραιώς προκαλεί «ντόμινο» νέων κινήσεων. Μια από τις πέντε μεγαλύτερες εταιρείες στη χώρα η Eurolife του Πρεμ Γουάτσα δεν αποκλείει κάποια κίνηση με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη της ενώ και η τέταρτη σε μέγεθος Generali εξετάζει νέα εξαγορά μετά την AXA που ολοκλήρωσε πριν δυο χρόνια, με στόχο την πρωτιά. Το μόνο σίγουρο ότι στον ασφαλιστικό κλάδο δεν θα πλήξουμε.
Την ένταξη του επενδυτικού σχεδίου, «Greek Yogurt Dynamo» της σερραϊκής γαλακτοβιομηχανίας Κρι - Κρι στις στρατηγικές επενδύσεις ζήτησε τον περασμένο Δεκέμβριο η διοίκησή της με στόχο την αύξηση της παραγωγικής της δυνατότητας καθώς οι εξαγωγές της καλπάζουν.
Ο φάκελος για το πλάνο προϋπολογισμού ύψους €52,2εκ. τίθεται σε διαβούλευση έως την 1η Απριλίου 2025. Η εισηγμένη να ζητάει την υπαγωγή του έργου στις Στρατηγικές Επενδύσεις, την ταχεία αδειοδότησή του αλλά και φορολογικά κίνητρα.
Σημειώνω ότι το στοίχημα της εταιρείας για το 2025 και τα επόμενα χρόνια, όπως έχει πει σε δημόσιες τοποθετήσεις του ο επικεφαλής της Κρι Κρι Π. Τσινάβος, είναι το frozen yoghurt. Ήδη, έχει κάνει είσοδο στην Ιαπωνία, από τα τέλη του 2024, αλλά και στις ΗΠΑ.
Ακούω από πολλές πλευρές ότι η καινοτομία δεν “κατοικεί” στην Ευρώπη, ειδικά αν κοιτάξουμε τι γίνεται σε Ασία και ΗΠΑ. Όμως, υπάρχει ένα δυναμικό οικοσύστημα. Βλέπω από τον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας, ότι εταιρείες και εφευρέτες από όλο τον κόσμο κατέθεσαν 199.264 αιτήσεις διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας στο Ευρωπαϊκό Γραφείο Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας (EPO) πέρυσι, σύμφωνα με τον Patent Index 2024 που δημοσιεύτηκε χθες. Το υψηλό επίπεδο δραστηριότητας στην κατάθεση διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας ήταν περίπου το ίδιο με το προηγούμενο έτος (2023: 199.452, -0,1%), μετά από τρία χρόνια σημαντικής ανάπτυξης.
Η τεχνολογία υπολογιστών, η οποία περιλαμβάνει τομείς της τεχνητής νοημοσύνης όπως η μηχανική μάθηση και η αναγνώριση προτύπων, ήταν για πρώτη φορά ο κορυφαίος τομέας με 16.815 αιτήσεις διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας το 2024.
Ο τομέας ηλεκτρικών μηχανημάτων, συσκευών και ενέργειας κατέγραψαν την ισχυρότερη ανάπτυξη το περασμένο έτος (+8,9% σε σχέση με το 2023), κυρίως λόγω των προόδων στις τεχνολογίες καθαρής ενέργειας, ειδικότερα στην καινοτομία των μπαταριών (+24,0%). Συγχρόνως, η ψηφιακή επικοινωνία, η οποία περιλαμβάνει εφευρέσεις σχετικές με τα κινητά δίκτυα, κατέγραψε μείωση 6,3%.